5 قدم تا بازگشت به کار با کرونا

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، این روزها با وجود سایه کووید- 19 بر دنیا، کسب وکار ها با بعضی ملاحظات بازگشایی می شوند.

5 قدم تا بازگشت به کار با کرونا

به گزارش ، در طی ماه های اخیر به دنبال بسته شدن مراکز تجاری، کسب وکار های غیرضروری و اعمال قرنطینه کامل در بسیار از کشورها، کسب وکار ها در سراسر جهان با آسیب های زیادی رو به رو شدند.

در این دوران بسیاری از کسب وکار هایی که می توانستند به روش های آنلاین و دورکاری کار خود را دنبال نمایند، کوشش کردند تا حدی از رکود ناگزیر پیش آمده جلوگیری نمایند. اما بسیاری از کسب وکار ها که راهی جز حضور افراد در محل نداشتند با مسائل مالی بیشتری روبرو شدند. به همین علت با توجه به این که به گفته کارشناسان فعلا مشخص نیست که تا چه زمانی این همه گیری به انتها رسیده و شرایط زندگی به حالت قبل بازگردد، بیشتر کشور ها به تدریج ممنوعیت های ترددی را تقلیل داده و در کوشش اند تا با رعایت اصول بهداشتی لازم، خون را به رگ کسب وکار ها بازگردانند. در کشور ما نیز این طرح به صورت تدریجی از 23 فروردین 98 شروع شد و براساس ضوابط اعلام شده کسب وکار ها به ترتیب اولویت و با رعایت اصول بهداشتی فعالیت خود را از سر گرفته اند. اما کارآفرینان در شرایط کنونی باید چه راه چاره هایی را به کار بندند تا بتوانند هرچه سریع تر دوباره در جریان پرسرعت جهانی کسب و کار قرار بگیرند؟ در ادامه پنج توصیه مهم کارشناسان برای بازگشایی کسب وکار ها را آنالیز خواهیم کرد.

معمولا در زمان بروز بحران های مالی، اولین اقدامی که کارآفرینان و صاحبان کسب وکار ها به آن دست می زنند کاهش چشمگیر هزینه ها و قطع بخش های جانبی و اضافی است. اما براساس توصیه کارشناسان برای شرایط کنونی بهتر است پیش از هر کاهش هزینه یا تعدیل بعضی از فعالیت های مجموعه اثرات بعدی آن به صورت کامل آنالیز گردد. زیرا این محدود شدن فعالیت ها در خط سیر کسب وکار برای توسعه های آینده و پس از این همه گیری بسیار اثرگذار خواهد بود. درست است که محدود کردن فعالیت های مجموعه می تواند اثر زیادی در کاهش مقطعی هزینه های جاری کسب وکار داشته باشد.

اما هر مجموعه ای برای این که بتواند زیرساخت های مورد احتیاج برای رشد و توسعه تدریجی خود را فراهم کند، زمان، انرژی و هزینه زیادی صرف می نماید. به همین جهت اگر به محض قرار دریافت در شرایط بحرانی بخواهید همه زحمت هایی را که برای بسط و توسعه کشیده بودید صرفا برای پایین آوردن هزینه هایش از بین ببرید، در ادامه و دوران پس از عبور از بحران ظرفیت کافی برای فعالیت کامل و همه جانبه مورد احتیاج برای تداوم فعالیت در رقابت با سایر رقبای موجود در بازار را نخواهید داشت. از طرفی هر شاخه ای که از بدنه اصلی کسب وکارتان جدا کنید، به معنای از دست دادن ظرفیتی برای به دست آوردن سود بیشتر یا پیشبرد اهدافتان در جهت ادامه جهت کسب وکار خواهد بود.

شیوع کرونا همه مردم سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده و مشتریان شما هم از این قاعده مستثنا نبوده اند؛ بنابراین به عنوان صاحب کسب وکار باید توجه داشته باشید که احتیاج های مشتریان تان در شرایط کنونی به چه شکلی تغییر پیدا نموده است و کسب وکار شما به چه صورت می تواند این احتیاج ها را برآورده کند.

علاوه بر شکل ارائه خدمات که به آن اشاره شد، نوع محصول تولیدی نیز می تواند براساس تقاضا های کنونی تغییر پیدا کند. حتی نحوه آماده سازی و ارسال محصولات به صورت کاملا بهداشتی می تواند به مزیت رقابتی مهمی در شرایط کنونی تبدیل گردد. بهتر است خود را جای مشتریان تان قرار دهید و ببینید در شرایط کنونی چه انتظاری از مجموعه های تولیدی و خدماتی مشابه خودتان دارید.

بسیاری از کارکنانی که بر اثر شرایط به وجود آمده تعدیل شده بودند ممکن است این روز ها پیروز به دریافت حقوق بیمه بیکاری شده باشند. در این شرایط از آنجا که همه برای حضور در مکان های عمومی نگرانی هایی دارند، ممکن است کمی بازگردندان افرادی که دچار مشکل درآمدی نشده باشند بر سرکار سخت باشد. شاید یکی از راه چاره های مؤثر در شرایط کنونی برای بازگرداندن کارمندان، علاوه بر فراهم کردن شرایط کاری تمیز و منطبق با توصیه های وزارت بهداشت، ارائه خدمات حمایتی در موارد مرتبط با کووید- 19 باشد. برای مثال امکان مرخصی با حقوق برای کسانی که اعضای خانواده شان دچار بیماری شده اند، یا ارائه خدمات بیمه تکمیلی به کارکنان و خانواده های آن ها می تواند تا حدی انگیزه کافی برای بازگشت به محل کار را برای افراد به دنبال داشته باشد.

شاید یکی از پرچالش ترین و نخواستنی ترین کار ها برای کارآفرینان در زمان بازگشایی بازبینی مدل کسب وکارشان باشد. اما باید بدانید که این یکی از الزامات برای بقای کسب وکار در شرایط جدید کنونی خواهد بود و هرچقدر هم که حوصله این آنالیز ها را نداشته باشید، باز چاره ای جز آنالیز و بازنگری نخواهید داشت. برای ساده شدن این کار می توانید چند سوال از خودتان بپرسید:

- زمانی که بحران کرونا تمام گردد چه مدل کسب وکاری برای ادامه فعالیت مجموعه خواهید داشت؟

- آیا مدل کسب وکارتان در شرایط کنونی نیز قابل اجرا هست؟ اگر نیست، چطور می توانید شرایط را تا زمانی که این مدل قابل اجرا گردد مدیریت کنید؟

- آیا راه های دیگری برای این که بتوانید از همه توانمندی ها و ظرفیتتان در جهت کسب درآمد بیشتر بهره ببرید، می شناسید؟

براساس پاسخ سوال آخر ممکن است احتیاج باشد تا مدل کسب وکارتان را در یکی از موارد زیر تغییر دهید:

- چه محصول یا خدماتی ارائه می کنید؟

- مشتری هدفتان کیست؟

- روش پخش محصول به چه صورت خواهد بود؟

ممکن است در شرایط جدید شما فعالیت های خود را از سر بگیرید، اما توزیع نماینده یا فروشندگان محصولتان همچنان بر سر کارشان باز نگشته باشند؛ بنابراین براساس شرایط موجود ممکن است احتیاج داشته باشید با توزیع نماینده یا فروشگاه های جدیدی برای ارائه محصولاتتان وارد مذاکره شوید. از سوی دیگر بهتر است اگر پیش از این فروش محصول به صورت غیرحضوری را تجربه ننموده اید با توجه به تمایل بیشتر مشتریان به خرید های آنلاین، زیرساخت های مورد احتیاج برای این کار را هرچه سریع تر در مجموعه خود فراهم کنید. این موضوع داستان های جدیدی مانند شیوه و هزینه ارسال و هزینه انبارداری سفارش های ثبت شده مشتریان را به همراه خواهد داشت.

اما با توجه به اوضاع کنونی به نظر می رسد که باید با این چالش ها هرچه سریع تر روبه رو شده تا بتوانید با پیروزیت از بحران حاضر عبور کنید.

در حال حاضر نهاد های مختلف کشور در حال اعلام تسهیلات و طرح های حمایتی از کسب وکار های کشور هستند. به ویژه شرکت های دانش بنیان که این روز ها با ارائه فناوری و دانش فنی مورد احتیاج کشور توانسته اند گام های مهمی را جهت مقابله با این همه گیری بردارند، از سوی نهاد های مرتبط با اقتصاد دانش بنیان مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی مورد حمایت قرار گرفته اند.

در این میان ممکن است بعضی صندوق های قرض الحسنه کوچک تر نیز تسهیلاتی را برای حمایت از کسب وکار ها در دوران کرونا در نظر گرفته باشند، اما از رسانه ها در جریان آن ها قرار نگرفته باشید، اما دریافتشان به مراتب راحت تر از تسهیلات دولتی اعلام شده باشد. حتی ممکن است بعضی از موجران در ادامه نیز تسهیلی در اجاره بهای صاحبان کسب وکار درنظر گرفته باشند یا برای بازپرداخت تسهیلات و چک های بانکی تمهیداتی در نظر گرفته شده است که در این شرایط می تواند تا حدی یاری نماینده باشد؛ بنابراین بر اساس ارتباطی که با نهاد ها و صنف کاری خود دارید از این طرح ها آگاه شده و برای احیای رکود پیش آمده در کسب وکارتان یاری بگیرید.

منبع: روزنامه جام جم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "5 قدم تا بازگشت به کار با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 قدم تا بازگشت به کار با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید