زالاوا؛ فیلمی که باعث تعجب مسعود فراستی شد!
به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، فیلم زالاوا ساخته ارسلان امیری، شب گذشته در برنامه هفت، با حضور مسعود فراستی، شاهین شجری کهن و محمدتقی فهیم، نقد و آنالیز شد.
مسعود فراستی درباره این فیلم گفت: برعکس همه فیلم اولی ها که دوربین شان تکان بی مورد و اطوار دارد، دوربین زالاوا اصلا اطوار ندارد. دوربین بسیار معقولی است که تعجب کردم برای فیلم اولی است.
شاهین شجری کهن هم در این باره ادامه داد: دوربین و موسیقی فیلم خیلی در خدمت فیلم و روایت است. اما بیش از این که دست به کار گردد، خوب نگاه نموده است و از تجارب پشت صحنه ای در فیلم های آیدا پناهنده بهره گرفته است. نکته اینجاست که فیلمبرداری را در خدمت حس تعلیق و فضاسازی ابهام فیلم به کار گرفته است.
او با بیان این که مساله فیلم زالاوا، مردم کُرد یا غیر کُرد نیست، گفت: فیلمساز روستای قصه فیلم را با میزانسن دقیق و طراحی لباس و فرم لهجه و رفتار خیلی خوب درآورده است و روی این ها کار نموده و روستای الکی که فقط با خشت و کاهگل ساخته شده باشد، نیست و روستایی هویت مند است که آدم هایش ریشه در آن خاک دارند.
در ادامه برنامه، محمدتقی فهیم گفت: نقدم به فیلم این است که نتوانسته در گونه تثبیت شده حرکت کند، یعنی ابتدا در گونه وحشت است و سپس ملودرام می گردد و در میانه دوباره وحشت و ملودرام می گردد.
او ادامه داد: کارگردان در نشست خبری جشنواره تاکید نمود که فیلمش درباره جن نیست. اما این فیلم چه بخواهد چه نخواهد، در خصوص جن صحبت می نماید و این موضوع اتفاقا در بعضی نقاط جهان نیز مطرح است و باور دارند، بنابراین در ایران باید روایتی متفاوت از نقاط دیگر داشته باشد. روایت فیلم بیشتر هالیوودی (از نوع استودیویی) است تا ایرانی؛ جنی که در ایران مردم با آن آشنایی دارند، توأم با باور های مذهبی است و هیچ زمانی جدا از مذهب (چه درست چه غلط) نبوده است، اما جنی که در این روایت دیده می گردد، متکی به منطقه نیست و در واقع جنی وارداتی است. اما فیلم جذابیت های خودش را دارد.
در راستای سخن فهیم، فراستی به تعبیر دیگری از جّن در سینما اشاره نمود و گفت: برگمان چیزی حدود 50 فیلم دارد. یک منتقد یک سال پیش از مرگش، از او درباره احساسش پس از ساخت این تعداد فیلم می پرسد و برگمان در پاسخی عجیب می گوید این فیلم ها منجر شد که اجنه درون من کمی کنترل شوند. قبلا هر زمان دل شان می خواست می آمدند و می رفتند، اما الان بعد از ساخت این فیلم ها، کمی کنترل شدند! به نظر من این هنر نیست و صنایع دستی است!. حالا با زالاوا، برای اولین بار در سینمای ایران، بدون این که بحث جن خوب و بد مطرح گردد، بحث حلول جن در جسم کسی را شرح می دهد و مهم تر از همه مخاطب را می ترساند که این خوب است در حالی که فیلم رئال است.
منبع: فرارو