جای خالی هنر در ایستگاه های متروی اصفهان

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، ایسنا/ این خبر پیرامون جای خالی هنر در ایستگاه های متروی اصفهان برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

جای خالی هنر در ایستگاه های متروی اصفهان

در حالی که زیباترین و فاخرترین آثار هنری در بسیاری از ایستگاه های متروی شهرهای مختلف دنیا استفاده شد اما در اصفهان که به عنوان شهر دنیای صنایع دستی شناخته می گردد، استفاده از هنر فقط در قوس فوقانی تعداد بسیار محدودی از ایستگاه های خط یک مترو اجرا و البته خیلی زود متوقف شد و بخش داخلی ایستگاه ها نیز خسته، بی روح، دلگیر و خالی از هر گونه هنر و صنایع دستی است.

پیش از بهره برداری از ایستگاه های متروی اصفهان در سال 94، بنا به تشخیص شورای هنری آن که البته دیگر وجود ندارد، قرار بود که به فراخور، در ایستگاه ها برای آثار هنری جانمایی شده و از هنرهای سنتی و صنایع دستی استفاده گردد، اما این موضوع تنها در گریو یعنی قوس فوقانی تعداد بسیار محدودی از ایستگاه ها عملی شد و در پی تغییر مدیریت در مترو، شورای هنری آن نیز ناخواسته منحل شد و ایستگاه های مترو در شهر دنیای صنایع دستی خالی و به دور از هنر باقی ماند.

سید محسن واعظی فر، مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه گفت: این موضوع در خط 2 مترو در نظر گرفته شده و سعی کردیم از معمارهای تاپ اصفهان در بیشتر ایستگاه ها استفاده کنیم، اما بنا نیست من هم در کلیت یک سازه ای بسازم که فقط بحث فرهنگ داشته باشد. سازه های زیادی روی زمین ساخته می گردد مثل مسجد و مدرسه و خیلی های دیگر. اما حالا همه انتظار دارند که کارهای فرهنگی و صنایع دستی در مترو که زیر زمین است و بحث فنی دارد، انجام گردد. خیلی نمی گردد این موارد را در مترو کار کرد. ضمن اینکه هزینه هم خیلی بالاست.

او اضافه نمود: یکی دو مورد را به عنوان برند انجام دادیم که مترو هویت اصفهانی داشته باشد، اما تا آنجایی که بار مالی آن خیلی زیاد نگردد. ما در خط یک هم این کار را کردیم و ایستگاه هایی هست که هنر اصفهان در آنها بکار گرفته شده است، مثلاً در ایستگاه علیخانی و مفتح تماماً کار نقاشی و برجسته روی آجر کار شده، شبیه میدان نقش دنیا و سی و سه پل و خیلی هم هزینه بر بود. در کلیت، ما تا میزان ای در خط 2 از این مسائل استفاده می کنیم، ولی قرار نیست همه ایستگاه های ما فقط نمایشگاه هنری بگردد، نه اینطور نیست، هزینه خیلی بالا می رود.

البته آنچه مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه درخصوص استفاده از هنر در بعضی ایستگاه های خط یک مترو میگوید، در قوس فوقانی آنهاست و درون ایستگاه ها از هرگونه هنر خالی است.

واعظی فرد ادامه داد: مثلاً طراحی ایستگاه تختی به وسیله مهندس میرمیران انجام شد که در نوع خود بالاترین معمار است. طرح ایستگاه دانشگاه هم از آقای میرمیران و تقریبا سنتی است. ولی واقعیت این است که نمیتوان بیش از این در مترو کار هنری انجام داد و تا یک میزان می گردد. البته در خط 2 سعی می کنیم این کار را تا میزان ای بیشتر انجام دهیم، ولی میزان ای که بار مالی آن را بتوانیم تأمین کنیم.

او گفت: الآن یکی از نقایصی که وجود دارد و سازمان برنامه و بودجه به ما فشار می آورد و می گویند که چرا ایستگاه های شما گران عایدی؟! و ما پول می دهیم که مترو بسازید، قرار نیست فرهنگسرا بسازید. برنامه و بودجه رسما نامه نوشته ولی ما تا آنجا که توانسته ایم هویت اصفهان را رعایت نموده ایم.

اما از مجید تاج، رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان نیز پرسیدیم که آیا از سوی مسئولان سازمان قطار شهری اصفهان پیشنهادی مطرح شده مبنی بر اینکه هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی طرح های خود را برای استفاده در ایستگاه های مترو ارائه نمایند؟ او در پاسخ گفت: چنین پیشنهادی نشده است. اما از طرف ما همواره این صحبت مطرح بوده تا بتوانیم از صنایع دستی حداقل در فضای شهری و ایستگاه های مترو استفاده کنیم.

تاج پیرامون جای خالی هنر در ایستگاه های متروی اصفهان اضافه نمود: همانطور که آگاه هستید، ما در حوزه صنایع دستی هم فراوری صنایع دستی را داریم و هم خدمات صنایع دستی را که این خدمات می تواند به صورت هدفمند برای مبلمان شهری استفاده گردد. علاوه بر اینکه میتوان فراوریات فاخر هنرمندان را در ایستگاه های مترو نمایش داد، میتوان از این خدمات به شکل کانترهای سیار فروش صنایع دستی در ایستگاه ها استفاده کرد و میتوان مکانی را در اختیار هنرمندان قرار داد تا حداقل بصورت هفته ای و دوره ای محصولات خود را به فروش برسانند. این مدل در دنیا وجود دارد و در کشورهای مختلف از فضای مترو در حوزه های هنری استفاده گردد.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان با تأکید بر اینکه هنر و صنایع دستی اصفهان حتما باید در متروی این شهر لحاظ گردد، شرح داد: اگر این اقدام انجام گردد، هم در توسعه و رونق صنایع دستی تأثیر دارد و هم از لحاظ بصری اتفاق بسیار خوبی خواهد بود، چرا که حضور هنر باعث تلطیف فضای مصنوعی موجود می گردد و مردم با تماشا هنر و صنایع دستی حال بهتری پیدا می نمایند و هم اینکه به حوزه عایدیی صنایع دستی یاری می نماید.

منبع: همگردی

به "جای خالی هنر در ایستگاه های متروی اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای خالی هنر در ایستگاه های متروی اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید