طبیعت بهاری که در روز سیزده به در حَوِّل حال می گردد

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، خبرنگاران/بوشهر در نخستین روز از سال تازه، حَوِّل حالَنا خواندیم و قدم در سال و قرن تازه گذاشتیم. اکنون که به نقطه پایانی رسیدیدم، در روز سیزده فروردین با برگزاری آیین سیزده به در برای آغاز کار و حال تازه آماده می شویم.

طبیعت بهاری که در روز سیزده به در حَوِّل حال می گردد

از اسفند سال 1398 که خبر آمدن کرونا به گوش رسید، ایام نوروز شکل و بوی متفاوت به خود گرفت، نوروز و عید تماشای و به خصوص سیزده فروردین کم رنگ و کم رنگ شد. دیگر در روز سیزده به در کوه ها، دشت ها، بوستان ها و جنگل ها جمعیت زیادی به خود نتماشاد.

سال جاری، اما با فروکش کردن تب کرونا بار دیگر نوروز و مراسم هایش جان گرفته اند. مردم از همان روزهای نخستین آیین های مختلف را به جا آوردند و اکنون در مرحله آخر یعنی سیزده به در قرار داریم که وظیفه اش بدرقه نوروز و تزریق شور و نشاط است، شاید از همین رو هم باشد که در بین مردم محبوب است و همه در ایام نوروز چشم به راه آن هستند.

سیزده به در روز طبیعت است، اما کافی است که روز چهاردهم فروردین سری به بوستان ها و یا فضای سبز اطراف شهرها و روستاها بزنید تا متوجه شوید که در سیزدهم فروردین چه واقعه ناگواری در طبیعت اتفاق افتاده است.

نکات کلیدی روز طبیعت

بی شک همه ما در این روز باید به فکر حفاظت از طبیعت و نگهداری از این امانت های الهی برای نسل های آینده باشیم. چرا که بهار دل انگیز گیاهان موجع به تلطیف هوا، تعادل دمای محیط، تصفیه هوا، حفاظت از خاک و تامین بخشی از مواد غذایی مورد احتیاج انسان می گردد. از این رو ذکر چند نکته خالی از لطف نیست.

با توجه به فصل گل دهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب نمایند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری گردد.

در صورت احتیاج به آتش، حتی الامکان از ذغال آماده استفاده نمایند و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری به عمل آورند و خاکستر آتش را نیز با آب و خاک خاموش نمایند، بعلاوه از روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری نمایند و برترین کار هم همراه داشتن گاز پیک نیکی است.

کیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود برده و در سرانجام روز زباله های تولیدی را به ایستگاه های مستقر تحویل دهند و زباله های خود را در سراب ها، رودخانه ها، کنار چشمه های آب، منطقه ها کوهستانی و دره ها رها ننمایند.

بهتر است به جای شکار حیوانات و چیدن گل و گیاهان، از آن ها عکس بگیرند و سال ها از تماشا آن عکس لذت ببرند.

رهاسازی ماهی قرمز در طبیعت یکی از معضلات اصلی زیست محیطی در سیزدهمین روز نوروز است که چند دهه اخیر به اشتباه در باور ما رسوخ نموده است. طبق اظهارات متعدد کارشناسان ماهی قرمز به عنوان یک گونه مهاجم، موجب نابودی ماهیان بومی منطقه و زیست بوم اطراف آن خواهد شد و همان طور که حمله ملخ کشتزارها را نابود خواهد نمود، آنان نیز نقش ملخ را در این زیست بوم ها بازی خواهند کرد.

با رها کردن ماهیان قرمز و نیز انداختن سبزه های سفره هفت سین به رودخانه ها و دریاچه ها محیط آن ها آلوده شده و این اقدام برای زیست آبزیان خطرناک است و بعلاوه رها کردن سبزه در طبیعت و ماهی قرمز در برکه ها، رودخانه ها و دریاها زیست بوم طبیعت را به هم می زند.

پیشنهادات و توصیه های زیست محیطی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به فعالیت های گسترده زیست محیطی در قالب ایستگاه های استقبال از میهمانان نوروزی در سراسر استان گفت: نوروز 1401 با برپایی بیش از 5 ایستگاه استقبال از میهمانان نوروزی که از سوی این اداره کل و سمن های زیست محیطی استان سامان داده شده بود، به استقبال سال 1401 رفته ایم و امیدواریم که این فعالیت های گسترده در شهرستان های مختلف مانند بوشهر، دیلم، گناوه، دشتستان، کنگان و... بتواند در نهادینه شدن فرهنگ زیست محیطی کمک برساند.

فرهاد قلی نژاد بعلاوه در ادامه از همه شهروندان استان بوشهر که در حفظ محیط زیست، از پیشروترین شهروندان کشور هستند درخواست کرد که در روز انس با طبیعت و گرامی داشتن آیین و سنت کهن ایرانی سیزده به در و حضور در طبیعت، مسائل زیست محیطی را رعایت نمایند و بعضی پیشنهادات و توصیه های زیست محیطی را در این زمینه اشاره نمود که شامل موراد زیر است:

1- با استفاده از کیسه های پلاستیکی یک یا چندبار مصرف موجود، زباله ها را از طبیعت خارج کنید.

2- برای خرید، به جای استفاده از کیسه های پلاستیکی از زنبیل، کیسه های پارچه ای و سبدهای مناسب بهره ببرید.

3- توجه داشته باشید بعضی پسماندها مانند پوست تخم مرغ، میوه ها، سبزیجات، آجیل و... (البته این مواد نباید حاوی روغن ها، چربی، گوشت، محصولات لبنی باشد) را می توان در گودال کوچکی پای درختی دفن کرد تا پس از مدتی تبدیل به کود گردد.

4- در طبیعت مراقب درختان و گونه های گیاهی باشیم و به آن ها آسیب نرسانیم.

5- شکار و صید به شدت طبیعت را دچار آسیب می نماید از انجام آن خودداری کنید.

6-از نزدیک شدن به حیات وحش و جابه جایی گونه ها به شدت خودداری کنید.

7-پس از استفاده از آتش آن را کامل خاموش و سرد کنید.

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، هر چند در دو سال گذشته به خاطر همراه شدن کرونا با خوشی های مردم، دورهمی و گشت و گذار در 13 فروردین یا حذف و یا محدود به حیاط خانه هایمان شد، اما اکنون شرایط قرار گرفته است نباید خودخواهانه و هر طور که دوست داریم با محیط زیست رفتار کنیم بلکه باید محیط زیست خود را بشناسیم و رفتار خود را متناسب با آن هماهنگ کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "طبیعت بهاری که در روز سیزده به در حَوِّل حال می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبیعت بهاری که در روز سیزده به در حَوِّل حال می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید