فوران بزرگترین آتشفشان دنیا پس از 40 سال خاموشی

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، زومیت نوشت: بزرگ ترین آتشفشان دنیا در هاوایی اخیراً فعال شده است، اما جریان گدازه های آن تا به امروز جوامع پایین دست را تهدید نکرده است.

فوران بزرگترین آتشفشان دنیا پس از 40 سال خاموشی

آتشفشان ماونا لوا بزرگ ترین آتشفشان فعال در دنیا برای اولین بار در حدود 40 سال گذشته فوران کرد. پس از فوران 27 نوامبر این کوه آتشفشانی، ده ها زمین لرزه در منطقه اتفاق افتاده است (یکی از زمین لرزه ها 4/2 ریشتر بود). مقامات درمورد ریزش خاکستر روی جزیره هشدار داده اند و از ساکنان خواسته اند مراقب باشند.

بیشتر بخوانید:

  • مردگانی عجیب که زبانشان از جنس طلا است / عکس

  • دنیا در آستانه جنگ هولناک فضایی است؟

  • فیلم | میمون شگفت انگیز نورا با قدرت مغزش تایپ می نماید

به گفته آژانس گردشگری هاوایی، تا به امروز جریان گدازه ها خطری برای مردمی که در دامنه ها زندگی می نمایند، ایجاد ننموده است و سفرهای هوایی تا به امروز تحت تأثیر این فوران قرار نگرفته است. مقامات سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) در اطلاعیه ای نوشتند: در این زمان، جریان گدازه ها در ناحیه قله مهار شده است و جوامع ساکن در سراشیبی را تهدید نمی نماید. اگرچه آن ها هشدار دادند که براساس رویدادهای گذشته، مراحل اولیه فوران ماونا لوا می تواند بسیار پویا باشد و مکان و پیشروی جریان گدازه ها می تواند به سرعت تغییر کند.

در این هشدار که با همراهی رصدخانه آتشفشان های هاوایی (HVO) صادر شد، خاطرنشان شد که HVO در اسرع وقت پروازهای شناسایی انجام می دهد تا خطرات را ارزیابی کند و فوران را بهتر توصیف کند و ورزش باد ممکن است گازهای آتشفشانی و خاکسترهای ریز و ساختارهای موسوم به موی په له (Peles Hair) را به سمت پایین ببرد.

موهای په له رشته های نازکی از شیشه های آتشفشانی هستند که از گدازه های درحال سرد شدن تشکیل می شوند. این ساختارها می توانند به وسیله بادهای شدید جابه جا شوند و به مقدار ای تیز هستند که به پوست و چشم آسیب بزنند.

طبق گزارش USGS، ماونا لوا بیش از نیمی از جزیره بزرگ هاوایی را اشغال می نماید و 4169 متر بالاتر از اقیانوس آرام واقع شده است. این آتشفشان نسبتاً فعال است و از زمان اولین فوران مستند در سال 1843، 33 بار فوران نموده است. آخرین فوران ماونا لوا در سال 1984 رخ داد. پس از آن، ماونا لوا وارد طولانی ترین مرحله خاموشی خود در تاریخ ثبت شده شد.

زمین شناسان فراوانی زمین لرزه ها را در آتشفشان دنبال می کردند و علائم هشداردهنده فوران از ماه سپتامبر افزایش یافت. فوران با 7 تا 10 زلزله در روز در ماه ژوئن شروع شد و در اکتبر به 40 زلزله در روز رسید.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "فوران بزرگترین آتشفشان دنیا پس از 40 سال خاموشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوران بزرگترین آتشفشان دنیا پس از 40 سال خاموشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید