مهار متاستاز سرطان روده عظیم با یاری یک مولکول کوچک

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، پژوهشگران آمریکایی در آنالیز جدید خود دریافتند که یک مولکول کوچک می تواند به مهار متاستاز سرطان روده عظیم یاری کند.

مهار متاستاز سرطان روده عظیم با یاری یک مولکول کوچک

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول و به نقل از نیوزوایز، هنگامی که سرطان متاستاز می نماید و در سراسر بدن گسترش می یابد، می تواند پیش بینی بیماری را به شدت تغییر دهد. تخمین زده شده که 90 درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان، به خاطر متاستاز رخ می دهند.

پژوهشگران دانشگاه شیکاگو(UChicago)، روشی یافته اند تا سرعت متاستاز سرطان روده عظیم را کاهش دهند. آنها این کار را با استفاده از مولکول کوچکی انجام می دهند که توانایی سلول های سرطانی را در تغییر شکل و حرکت کردن در سراسر بدن از بین می برد.

این مولکول در آزمایش روی موش ها توانست میزان متاستاز سرطان را به نصف برساند. اگرچه هنوز به پژوهش های بیشتری احتیاج است اما شاید نتایج پژوهش نهایتا به ارائه یک درمان جدید منجر شوند. ادغام این روش با پرتودرمانی و شیمی درمانی می تواند به ارائه نتایج بهتر در درمان چندین نوع سرطان یاری کند.

رونالد راک(Ronald Rock)، استادیار بخش بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی دانشگاه شیکاگو و از نویسندگان این پژوهش گفت: این روش، بسیار امیدوارنماینده است و به نظر می رسد که کارآیی گسترده ای داشته باشد. اگر این روش بتواند نتایج را بین پنج تا 10 درصد بهبود ببخشد، به افراد بسیاری یاری خواهد نمود.

رالف ویکسلباوم(Ralph Weichselbaum)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این حوزه جدیدی در درمان سرطان است و ما از دیدن چگونگی پیشرفت آن هیجان زده هستیم.

سلول های سرطانی برای انتشار از یک تومور در سراسر بدن، باید ساختار خود را عوض نمایند و توانایی تغییر شکل خود را افزایش دهند تا بتوانند بین بافت ها بخزند و در جریان خون حرکت نمایند.

هدف ویکسلباوم که بر پژوهش در خصوص متاستاز تمرکز دارد، یافتن راهی بود تا این فرایند را متوقف کند. او و راک، آنالیز های خود را در خصوص مولکول کوچکی موسوم به 4-hydroxyacetophenone شروع کردند که پروتئینی موسوم به NM2C را در سلول های سرطانی فعال می نماید. این پروتئین، مانند ماشینی است که امکان تغییر شکل و حرکت در بدن را برای سلول فراهم می نماید. فعال شدن این پروتئین، به محبوس شدن آن منجر می گردد و تضمین می نماید که سلول، امکان حرکت در بدن را ندارد.

پژوهشگران این فرایند را در دو سطح مولکولی و با استفاده از تومورهای سرطان روده عظیم انسان در موش ها آنالیز کردند و دریافتند که این فرایند، توانایی متاستاز سرطان و رسیدن آن به قسمت های دیگر بدن را محدود می نماید. میزان متاستاز در این آزمایش ها به نصف رسید.

پژوهشگران پیش بینی می نمایند که این مولکول در کنار شیمی درمانی و پرتودرمانی بتواند درمان موثری برای از بین بردن سرطان باشد.

ویکسلباوم اضافه نمود: استفاده از این مولکول موجب می گردد تا سلول های سرطانی کمتری در بدن حرکت نمایند؛ در نتیجه از بین بردن آنها با پرتودرمانی و شیمی درمانی، ساده تر صورت می گیرد. این روش می تواند میزان گسترش سرطان را کاهش دهد و فرصت بهتری را برای درمان بیماران فراهم کند.

این پژوهش، در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مهار متاستاز سرطان روده عظیم با یاری یک مولکول کوچک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهار متاستاز سرطان روده عظیم با یاری یک مولکول کوچک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید