راز های کاهش وزن پایدار

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، نشانگر های زیستی (biomarkers) می توانند خصوصیات زیستی یا مولکول های زیستی باشند که با آزمایش قسمت هایی از بدن مانند بعضی بافت های خاص یا آزمایش خون شناسایی می شوند و فرایند های بیمار یا طبیعی را در بدن نشان دهند؛ بعلاوه این نشانگر ها می توانند بعضی سلول های خاص، ژن ها، محصولات ژن ها، آنزیم ها یا هورمون ها باشند.

راز های کاهش وزن پایدار

محققان دریافته اند که با استفاده از بعضی از نشانگر های زیستی، می توان توانایی افراد را در کاهش و تثبیت وزن کاهش یافته در درازمدت پیش بینی کرد. محققان نوعی نشانگر زیستی کشف نموده اند که می تواند توانایی فرد در کاهش وزن و تثبیت وزن کاهش یافته در درازمدت را پیش بینی نمایند.

به نقل از وبگاه سای تِک دِیلی، این نشانگر های زیستی شامل شناسه هایی (signatures) از میکروبیوم (همه ژن ها و توده سلول های ریزاندامگان مستقر در یک بخش ویژه) روده، پروتئین های ساخته شده به وسیله بدن انسان و سطوح دی اکسیدکربن در بازدم است.

نشانگر های زیستی (biomarkers) می توانند خصوصیات زیستی یا مولکول های زیستی باشند که با آزمایش قسمت هایی از بدن مانند بعضی بافت های خاص یا آزمایش خون شناسایی می شوند و فرایند های بیمار یا طبیعی را در بدن نشان دهند؛ بعلاوه این نشانگر ها می توانند بعضی سلول های خاص، ژن ها، محصولات ژن ها، آنزیم ها یا هورمون ها باشند.

این پژوهش محققان دانشگاه استنفورد در آمریکا نشان داد باکتری های روده و اندازه پروتئین های خاصی که بدن فراوری می نماید، احتمالاً بر توانایی فرد برای تثبیت وزن تأثیر می گذارد؛ علاوه بر این، بعضی از افراد با رژیم های کم چرب وزن بیشتری از دست می دهند؛ در حالی که بعضی دیگر نتایج بهتری از رژیم های کم کربوهیدرات می گیرند.

روند پژوهش

محققان داده های یک پژوهش درخصوص کاهش وزن را طی یک سال تجزیه وتحلیل کردند که سبب شد رفتار ها و نشانگر های زیستی را در کاهش وزن کوتاه مدت و بلندمدت نقش دارند، شناسایی نمایند.

پیروی دقیق از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات سالم یا سالم کم چرب چیزی بود که برای کاهش وزن کوتاه مدت در 6 ماه اول اهمیت داشت. اما افرادی که وزن کاهش یافته را به مدت یک سال حفظ کردند، به اندازه کسانی کالری دریافت کردند که در طول 6 ماه دوم، دوباره افزایش وزن داشتند یا وزن خود را کاهش ندادند.

چه چیزی این تفاوت را شرح می دهد؟

بر اساس این پژوهش، باکتری هایی که در روده زندگی می نمایند و اندازه پروتئین های خاصی که بدن می سازد، بر توانایی افراد در تثبیت وزنشان تأثیر می گذارد. بعضی از مردم، با رژیم های کم چرب وزن بیشتری کم می نمایند؛ در حالی که بعضی دیگر با رژیم های کم کربوهیدرات نتیجه بهتری می گیرند.

محققان چندین نشانگر زیستی را شناسایی کردند که پیش بینی می نمایند یک فرد تا چه حد در کاهش وزن پیروز خواهد بود و سپس تثبیت وزن در درازمدت پیروز خواهد بود یا خیر. این نشانگر های زیستی شامل شناسه هایی از میکروبیوم روده، پروتئین های ساخته شده به وسیله بدن انسان و سطوح دی اکسید کربن در بازدم است.

یکی از محققان تیم پژوهشی گفت: کاهش وزن، معمایی پیچیده است؛ اما می توان از همان ابتدا با میکروبیوم و نشانگر های زیستی متابولیک پیش بینی کرد که چه کسی بیشترین کاهش وزن را خواهد داشت و چه کسی قادر به تثبیت وزن خواهد بود.

آیا برای کاهش وزن، کاهش کالری کافی است؟

این پژوهش نشان داد که فقط کاهش کالری یا ورزش برای کاهش وزن در طول یک سال کافی نیست. افرادی هستند که کالری بسیار کمی مصرف می نمایند؛ اما وزن آن ها به علت نحوه سوخت وساز بدنشان کاهش نمی یابد. به گفته محققان، این به خاطر نداشتن اراده نیست؛ بلکه به علت نحوه عملکرد بدن آن ها است؛ به عبارت دیگر، اگر بدن کسی کربوهیدرات ها را ترجیح می دهد و او عمدتاً چربی می خورد، سوزاندن آن کالری ها بسیار سخت تر خواهد بود.

شیائو لی (Xiao Li)، یکی از محققان، می گوید: اگر یک رژیم غذایی برای کسی که می شناسید مفید است و برای شما مفید نیست، ممکن است آن رژیم غذایی خاص برای شما مناسب نباشد.

روی مواد مغذی تمرکز کنید

اطلاعات به دست آمده از میکروبیوم روده، تجزیه وتحلیل پروتئومی و نشانه های ضریب تنفسی، پایه و اساس رژیم های غذایی شخصی سازی شده را می سازند. محققان معتقدند ردیابی اندازه بعضی از گونه های میکروب روده راهی برای مشخص این خواهد بود که کدام رژیم ها برای کاهش وزن افراد برترین هستند.

به گفته محققان، تا زمان تکمیل پژوهش ها در این زمینه، تمرکز افراد باید خوردن غذا های با کیفیت بالا باشد که فرآوری شده نیستند و آرد و شکر تصفیه شده کمی دارند.

آن ها می گویند: اگر در رژیم غذایی خود به کیفیت غذا توجه کنید، می توانید کالری شماری را فراموش کنید.

منبع: فرادید

به "راز های کاهش وزن پایدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز های کاهش وزن پایدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید