7 ماده غذایی اصلی که می توانند باعث آکنه شوند

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، آکنه یکی از مسائل رایج پوستی است که تقریبا 10 درصد از جمعیت کل جهان با آن درگیر هستند. یکی از مهم ترین دلایل ایجاد آکنه، سبک زندگی افراد و رژیم غذایی است. خوردن بعضی غذاها، احتمال ایجاد آکنه را افزایش می دهد. با خبرنگاران مگ همراه باشید تا تعدادی از این مواد غذایی عامل ایجاد آکنه را معرفی کنیم.

7 ماده غذایی اصلی که می توانند باعث آکنه شوند

چه عواملی در ایجاد آکنه نقش دارند؟

آکنه یک مشکل رایج پوستی است که عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند. از جمله این عوامل می توان به فراوری سبوم و کراتین، باکتری های عامل ایجاد آکنه، هورمون ها، مسدود شدن منافذ پوست و التهاب اشاره نمود. رابطه بین آکنه و رژیم غذایی، همچنان مورد بحث متخصصان است اما تحقیقات اخیر نشان داده است که رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در ایجاد و بیشتر شدن آکنه دارد.

7 ماده غذایی که باعث ایجاد آکنه می شوند

در ادامه با هفت ماده غذایی آشنا می شوید که می توانند باعث ایجاد آکنه شوند.

1. غلات تصفیه شده و قندها

افرادی که دچار آکنه هستند بیشتر از افرادی که آکنه ندارند یا کمتر دچار این مشکل می شوند، کربوهیدرات های تصفیه شده مصرف می نمایند.

غذاهایی که حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده هستند عبارت اند از:

  • انواع نان، کراکر، غلات صبحانه یا دسرهایی که با آرد سفید درست می شوند.
  • ماکارونی تهیه شده با آرد سفید
  • برنج سفید و رشته فرنگی برنجی
  • سودا و سایر نوشیدنی های شیرین شده با قند
  • شیرین نماینده هایی مانند نیشکر، شربت افرا، عسل

یکی از تحقیقات نشان داده است که افرادی که به طور مرتب محصولاتی مصرف می نمایند که شکر افزوده دارد، 30 درصد بیشتر محتمل است که دچار آکنه شوند. بعلاوه کسانی که به طور مرتب شیرینی و کیک می خورند 20 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آکنه قرار می گیرند.

این افزایش ریسک احتمالاً به خاطر تاثیرات کربوهیدرات های تصفیه شده روی سطح قند خون و سطح انسولین بدن است.

کربوهیدرات های تصفیه شده به سرعت در جریان خون جذب می شوند که باعث می گردد خیلی زود سطح قند خون بدن بالا برود. وقتی سطح قند خون بدن بالا می رود سطح انسولین هم افزایش پیدا می نماید تا قند خون را از جریان خون به سمت سلول ها راهنمایی کند. سطح بالای انسولین برای کسانی که مبتلا به آکنه هستند مفید نیست. انسولین هورمون های آندروژن را فعال می نماید و فاکتور رشد شبه انسولین یا به اختصار IGF-1 را افزایش می دهد. این عامل با افزایش رشد سلول ها و با تحریک فراوری سبوم، یکی از دلایلی است که می تواند باعث ایجاد آکنه گردد.

از طرف دیگر، رژیم های غذایی که به طور چشمگیری قند خون یا سطح انسولین را افزایش نمی دهند، با کاهش شدت آکنه در ارتباط هستند.

در حالی که تحقیقات در خصوص این موضوع امیدوارنماینده است، برای درک بیشتر چگونگی تاثیر کربوهیدرات های تصفیه شده در ایجاد آکنه، تحقیقات بیشتری ضروری است.

مصرف اندازه زیادی کربوهیدرات تصفیه شده ممکن است سطح قند خون و انسولین را افزایش داده و به ایجاد آکنه یاری کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای اثبات آن ضروری است.

2. محصولات لبنی

تحقیقات متعددی نشان داده است که ارتباطی بین مصرف محصولات لبنی و شدت آکنه در نوجوانان وجود دارد. دو تحقیق دیگر هم نشان داده است که نوجوانان و جوانانی که مرتب شیر و بستنی مصرف می نمایند، 4 برابر بیشتر از دیگران از مشکلاتی مثل آکنه رنج می برند. البته مدت زیادی از این تحقیقات گذشته است. تا به حال محققان در خصوص تأثیر لبنیات در نوجوانان تحقیقات زیادی انجام داده اند و مشخص شده است که رابطه بین آکنه و لبنیات یک رابطه وابستگی است نه رابطه علت و معلول. در واقع هنوز مشخص نیست که شیر و لبنیات چطور می تواند در تشکیل آکنه مؤثر باشد ولی چندین تئوری در این زمینه مطرح شده است.

یکی از این تئوری ها این است که شیر سطح انسولین را افزایش می دهد و فارغ از تأثیراتی که روی سطح قند خون دارد، باعث شدیدتر شدن علائم آکنه می گردد. شیر گاو هم حاوی آمینواسیدهایی است که کبد را برای فراوری IGF-1 تحریک می نماید که این فاکتور با ایجاد آکنه در ارتباط است.

اگرچه حدس و گمان هایی در خصوص اینکه چرا نوشیدن شیر ممکن است آکنه را بدتر کند وجود دارد اما مشخص نیست که آیا لبنیات نقش مستقیم دارد یا نه. برای مشخص اندازه یا نوع خاصی از لبنیات که باعث تشدید آکنه می گردد، تحقیقات بیشتری ضروری است.

در نتیجه، مصرف مکرر لبنیات با افزایش شدت آکنه در ارتباط است اما اینکه رابطه علت و معلولی بین آن ها وجود دارد یا نه، قطعی نیست.

3. فست فود

آکنه ارتباط بسیاری قوی و مستقیمی با رژیم غذایی سرشار از چربی، کالری و کربوهیدرات های تصفیه شده دارد. غذاهای فست فودی مثل برگرها، ناگت و هات داگ، سیب زمینی سرخ نموده، نوشیدنی های گازدار و میلک شیک ها در رژیم غذایی فست فودی باعث افزایش احتمال ابتلا به آکنه می شوند.

یک تحقیق که روی بیش از 5 هزار نوجوان چینی انجام شد نشان داد که رژیم غذایی پر از چربی 43 درصد احتمال ابتلا به آکنه را افزایش می دهد. خوردن مرتب غذاهای فست فودی احتمال آکنه را 17 درصد افزایش می دهد. در یک تحقیق دیگر که روی 2300 مرد در ترکیه انجام شد، مشخص شد که مصرف مرتب برگرها و سوسیس ها، احتمال ابتلا به آکنه را 24 درصد افزایش می دهد.

مشخص نیست که چرا خوردن فست فود احتمال ابتلا به آکنه را بیشتر می نماید ولی بعضی محققان معتقدند که مصرف این غذاها می تواند سطح هورمون های بدن را تغییر دهد به نحوی که باعث ایجاد آکنه گردد. البته لازم به یادآوری است که در بیشتر تحقیقات مربوط به فست فود و آکنه، از گزارشات شخصی افراد برای نتیجه گیری استفاده شده است. این نوع از تحقیقات فقط تاثیر الگوی عادت های غذایی روی آکنه را نشان می هد و ثابت نمی نماید که فست فود آکنه را ایجاد می نماید. بنابراین تحقیقات بیشتری در این زمینه احتیاج است.

4. غذاهای غنی از چربی های امگا6

رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا6 با افزایش سطح التهاب و آکنه در ارتباط است. رژیم های غذایی که حاوی اندازه زیادی ذرت یا روغن های سویا باشد به علت داشتن اندازه زیادی چربی امگا6 باعث افزایش احتمال ابتلا به آکنه می شوند. عدم برقراری تعادل میان اسیدهای چرب امگا6 و امگا 3 باعث ایجاد التهاب در بدن می گردد که می تواند شدت آکنه را بیشتر کند. امگا3 در مواد غذایی مختلفی مثل ماهی و گردو پیدا می گردد.

استفاده از خوراکی های حاوی اسیدهای چرب امگا3 یا استفاده از مکمل های آن می تواند سطح التهاب را کاهش دهد و شدت آکنه را کمتر کند. در حالی که رابطه بین اسیدهای چرب امگا6 و آکنه نشان داده شده است ولی برای اثبات آن باید تحقیقات کنترل شده و به شکل تصادفی انجام گردد.

5. شکلات

شکلات را از دهه 1920 به اسم یکی از محرک های ایجاد آکنه می شناسند ولی در خصوص این نکته هم اتفاق آراء وجود ندارد. بعضی نظرسنجی های اطلاعاتی اجرا شده نشان می دهد که رابطه ای بین مصرف شکلات و افزایش احتمال ابتلا به آکنه وجود دارد ولی این نظرسنجی ها برای اینکه ثابت کند شکلات عامل ایجاد آکنه است، هنوز کافی نیست.

یک تحقیق تازه نشان داده است مردان مستعد آکنه که روزانه 25 گرم شکلات تلخ 99 درصد مصرف نموده اند، بعد از دو هفته، افزایش تعداد آکنه را تجربه نموده اند.

یک تحقیق دیگر نشان داد مردانی که کپسول های حاوی صددرصد پودر کاکائو را به طور روزانه مصرف کردند بعد از یک هفته نسبت به کسانی که دارونما مصرف کردند آکنه بیشتری را تجربه کردند.

علت اینکه چرا شکلات باعث افزایش آکنه می گردد هنوز مشخص نیست. با وجود این، یک تحقیق نشان داده است که خوردن شکلات می تواند واکنش پذیری سیستم ایمنی بدن به باکتری های عامل آکنه را افزایش دهد در حالی که تحقیقات تازه رابطه بین مصرف شکلات و آکنه را ثابت می نماید ولی هنوز مشخص نیست که شکلات به چه علتی باعث ایجاد آکنه می گردد.

6. پودر پروتئین وی

پروتئین وی یکی از محبوب ترین مکمل های غذایی است. این مکمل ها معمولاً منابع غنی از آمینواسیدها و گلوتامین هستند. این آمینواسیدها باعث رشد سلول ها می شوند و سرعت تقسیم سلول ها را بیشتر می نمایند که می تواند عاملی در ایجاد آکنه باشد. علاوه بر این، آمینواسیدهای موجود در پروتئین وی می توانند بدن را برای فراوری سطح بیشتری از انسولین تحریک نمایند. سطح بالای انسولین هم در ایجاد آکنه تاثیرگذار است.

چندین تحقیق موردی، رابطه بین مصرف پروتئین وی و ایجاد آکنه در ورزشکاران مرد را نشان داده است. علاوه بر این، تحقیق دیگری نشان داده است که رابطه مستقیمی بین شدت آکنه و تعداد روزهایی که مکمل های پروتئین وی مصرف می گردد وجود دارد. تمام این تحقیقات، رابطه بین پروتئین وی و آکنه را نشان می دهد اما برای اینکه مشخص گردد که چرا و چطور پروتئین وی می تواند باعث ایجاد آکنه گردد هنوز تحقیقات بیشتری احتیاج است.

7. غذاهایی که به آن حساسیت دارید

آکنه یک بیماری التهابی است و داروهای ضد التهابی مثل کورتیکواستروئیدها برای درمان آکنه شدید موثر هستند. علاوه بر این کسانی که مبتلا به آکنه هستند معمولاً سطح بالایی از التهاب مولکولی را در خون نشان می دهند. یکی از دلایلی که باعث ایجاد التهاب به وسیله غذا خوردن می گردد حساسیت های غذایی است. حساسیت غذایی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه یک غذا را به اسم یک خطر در نظر می گیرد در نتیجه یک حمله ایمنی علیه آن غذا انجام می دهد. این نتایج منجر به غلظت بالای مولکول های پیش التهابی در بدن می گردد که ممکن است آکنه را تشدید کند.

شاید غذاهای زیادی وجود داشته باشد که سیستم ایمنی بدن شما به آن ها واکنش نشان دهد؛ در نتیجه برترین راه برای شناسایی این غذاها مراجعه به متخصص تغذیه و رژیم و داشتن رژیم حذفی زیر نظر آن ها است.

رژیم حذفی در واقع حذف کردن یا محدود کردن موقتی بعضی از غذاها در رژیم غذایی است. به این ترتیب می توان با حذف کردن بعضی از این غذاها و مشاهده تاثیر آن ها را بر بهبود بعضی از علائم، تاثیر آن ها بر آکنه را مشخص کرد. بعلاوه افزودن بعضی غذاها به رژیم غذایی و آنالیز کردن علامت های ایجاد شده می تواند نشان دهد که آیا مواد غذایی خاصی روی ایجاد آکنه تاثیر گذار هستند یا نه.

در حالی که رابطه ای بین التهاب و آکنه وجود دارد هنوز تحقیقاتی به طور مستقیم روی نقش ویژه حساسیت های غذایی در ایجاد آکنه انجام نشده است. حساسیت های غذایی می تواند باعث التهاب در بدن گردد که از نظر تئوری یکی از دلایل بدتر شدن آکنه است اما هنوز تحقیقات کافی برای ثابت کردن این موضوع انجام نشده است.

به جای این غذاها چه غذایی بخوریم؟

غذاهایی که بالاتر اسم کردیم می توانند باعث ایجاد آکنه شوند اما جایگزین هایی هم برای آن ها وجود دارد که یاری می نماید پوستی صاف تر، روشن تر و شفاف تر داشته باشید.

اسیدهای چرب امگا3: اسیدهای چرب امگا3، ضدالتهاب هستند و مصرف منظم آن ها می تواند احتمال ابتلا به آکنه را کاهش دهد.

پروبیوتیک ها: پروبیوتیک ها باعث می شوند که دستگاه گوارش سالمی داشته باشید و میکروبیوم های بدن را متعادل می نمایند. در نتیجه التهاب در بدن را کاهش می دهند و احتمال ابتلا به آکنه را کمتر می نمایند.

چای سبز: چای سبز حاوی ماده ای به نام پلی فنل است که احتمال التهاب و فراوری سبوم را کاهش می دهد. عصاره درخت چای اگر به شکل موضعی روی پوست استفاده گردد، می تواند شدت آکنه را بسیار کاهش دهد.

زردچوبه: زردچوبه حاوی نوعی پلی فنل ضدالتهابی به نام کورکومین است. این ماده قند خون بدن را تنظیم می نماید، حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و مانع از رشد باکتری های مولد آکنه می گردد. در نتیجه استفاده از آن به دلایل متعدد می تواند ایجاد آکنه را کاهش دهد.

ویتامین های A، D، E و روی: این مواد مغذی نقش مهمی در سلامت پوست و سیستم ایمنی بدن دارند و می توانند مانع از ایجاد آکنه شوند.

رژیم غذایی پارینه سنگی: این نوع رژیم غذایی سرشار از گوشت ، میوه ها، سبزیجات و مغزها است و اندازه غلات، محصولات لبنی و حبوبات در آن کم است. این نوع رژیم غذایی می توان قند خون بدن را کاهش دهد.

رژیم غذایی مدیترانه ای: رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از میوه، سبزی، غلات کامل، ماهی و روغن زیتون است و اندازه کمی محصولات لبنی و چربی های اشباع شده دارد. این رژیم غذایی می تواند شدت آکنه را کاهش دهد.

سخن آخر

تحقیقات نشان داده است که مصرف بعضی مواد غذایی می تواند احتمال ایجاد آکنه را افزایش دهد به همین علت برای اینکه صورتی صاف و عاری از آکنه داشته باشید، ضروری است که به رژیم غذایی خودتان هم دقت کنید. البته یک غذای خاص به تنهایی نمی تواند باعث بروز مشکلاتی مثل آکنه گردد و رژیم غذایی شما در حالت کلی نقش مهمی در ایجاد آکنه دارد. در نتیجه اگر رژیم غذایی شما سرشار از این مواد باشد، می توانید تاثیر قابل توجهی از آن ها را روی ایجاد آکنه مشاهده کنید.

در واقع لازم نیست که از این مواد غذایی به طور کامل پرهیز کنید. بلکه باید بدانید که مصرف زیاد و بی رویه آن ها می تواند برای شما مشکل ایجاد کند. تا زمانی که رژیم غذایی معتدل و مناسبی داشته باشید، مصرف این مواد غذایی به صورت محدود نمی تواند مسئله ای ایجاد کند.

علاوه بر این ضروری است بدانید که آکنه می تواند دلایل متعددی فراتر از رژیم غذایی داشته باشد. پس قبل از هر چیز ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی ایجاد آکنه و احتمالاً بیماری های زمینه ای که باعث ایجاد آن می شوند را آنالیز کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ تورهای استانبول مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 ماده غذایی اصلی که می توانند باعث آکنه شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 ماده غذایی اصلی که می توانند باعث آکنه شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید