مهندسان، پیشگامان عرصه سازندگی

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، یادداشت عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در آستانه روز مهندس(5 اسفند) با موضوع مهندسان، پیشگامان عرصه سازندگی.

مهندسان، پیشگامان عرصه سازندگی

به گزارش خبرنگاروبلاگ تورهای استانبولدفترمازندران درشهرستان بابلسر ، دکتر علی اکبر عمویی عضو هیات علمی و رییس دانشکده مهندسی و فناوری دانشگاه مازندران، در یک یادداشت تحلیلی، در آستانه فرا رسیدن پنجم اسفندماه به مناسبت روز بزرگ داشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس با موضوع مهندسان، پیشگامان عرصه سازندگی، به تشریح نقش مهم و گسترده مهندسان در تاریخ و تا به امروز پرداخت.

متن کامل این یادداشت را در ذیل مشاهده می کنید:

خواجه نصیرالدین در 5 اسفندماه سال 579 در توس دیده به جهان گشود. به افتخار روز تولد این دانشمند بزرگ، پنجم اسفندماه هر سال در تقویم ایران در جهت تجلیل از مهندسان به عنوان پیشگامان عرصه سازندگی و بازگو کننده رسالت این قشر فرهیخته در راستا پیشرفت، توسعه و آبادانی این مرز و بوم، روز مهندس نامگذاری شده است .

مهندسی یعنی خلاقیت، ساختن و سازندگی. پویایی و نشاط در هر جامعه ای که در آن علم مهندسی جایگاه خود را پیدا کرده باشد، امنیت، رفاه و آسایش اهل آن جامعه خواهد بود. برخلاف دانشمند، مهندس، آزاد و مختار نیست تا موضوع و مشکل مورد علاقه خود را انتخاب کند. وظیفه او این است که به حل مسائلی که پیش بینی شده یا مسائل پیش بینی نشده که اتفاق می افتد، بپردازد. او باید در فایده اقتصادی عمل خود یا ادامه کار یک وسیله یا سیستم، بهبود بازدهی آن و پرهیز از پیچیده کردن بی مورد سیستم نیز تامل نماید. اگر به تاریخ کهن ایران نگاه کنیم آثار فراوانی از کارکرد مهندسان به یادگار مانده است که احداث بناهای جهانی در تخت جمشید، معماری مسجد گوهرشاد مشهد از طریق قوام الدین شیرازی، ساخت اولین مسجد جامع اصفهان در دوره سلجوقیان از طریق عبدالوهاب بنای شیرازی و اعلام حرکت مریخ به دور خورشید از طریق قطب الدین شیرازی از نمونه های برجسته و چشمگیر این قشر خلاق جامعه می باشد.

در طول 400 سال گذشته، نقش مهندسان، گسترده و توسعه بسیاری یافته است و از ساخت سلاح های دفاعی و موتورها تا محصولاتی که زندگی روزانه همه مردم را تحت تأثیر قرار می دهد، تغییر یافته است. بسیاری از این تغییرات به خوبی شناخته شده است. مهندسان طراحی رایانه ها، نرم افزارها، اتومبیل ها، جاده ها و پل های عبور خودروها، نیروگاه ها و سیستم های انتقال قدرت به مردم را بر عهده داشته اند. اگرچه مهندسان، متواضعانه به اداى وظایف خود ادامه می دهند، به هر حال برخى از اقدامات آنان به درستی شناخته نشده است. براى مثال، هر جزیى از دستگاه هاى پزشکى از یک ترمومتر ساده گرفته تا دستگاه بسیار پیچیده MRI از طریق یک مهندس طراحى شده است.

در سال 2003 ، آکادمی ملی مهندسی در آمریکا فهرستی از نوآوری بیست دست آورد مهندسی که زندگی ما را دگرگون کردند را منتشر کرد که عبارتند از: 1- برقی سازی 2 - خودرو 3- هواپیما 4 - تامین و توزیع آب 5 - الکترونیک 6 - رادیو و تلویزیون 7 - مکانیزاسیون کشاورزی 8 - رایانه 9- تلفن 10- تهویه مطبوع و سردسازی 11- بزرگ راه 12- فضاپیما 13- اینترنت 14- عکس برداری 15- لوازم خانگی بزرگ 16- فناوری های بهداشتی 17- فناوری نفت خام و سوخت فسیلی 18- لیزر و فیبر نوری 19- فناوری هسته ای 20- دانش مواد

این جانب در پایان با تقدیر از زحمات تلاش گران عرصه مهندسی؛ این روز را به همه مهندسان کشور به ویژه مهندسان خانواده بزرگ دانشگاه مازندران تبریک می گویم .

منبع: خبرگزاری آریا

به "مهندسان، پیشگامان عرصه سازندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهندسان، پیشگامان عرصه سازندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید