ایستادگی برج طغرل پس از 900 سال

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، بعضی معتقدند یک برج آرامگاهی است که مزار طغرل بیگ سلجوقی موسس سلسله سلجوقیان در همین مکان است و حتی به احترام او سالانه برنامه های گرامیداشت در آن برگزار می نمایند. بسیاری هم آن را یک برج راهنما می دانند که زمانی با هیمه آتشی که بر بام آن (که امروز اثری از آن باقی نمانده است) جهت را به مسافران جاده ابریشم نشان می داد. امروز برج طغرل یکی از جاذبه های مهم گردشگری در شهر ری است.

ایستادگی برج طغرل پس از 900 سال

برج طغرل یک برج استوانه ای است که به سیاق تمام آثار معماری دوران سلجوقی با آجر ساخته شد. ارتفاعی نزدیک به 20 متر دارد و شیارهایی روی بدنه بیرونی آن وجود دارند و از 24 کنگره تشکیل شده، این کنگره ها هوشمندانه و با محاسبات دقیق نجومی ساخته شده است. در واقع این برج در گذشته به اسم وسیله ای برای نشان دادن زمان هم کاربرد داشته است. منوچهر آرین، پژوهشگر نجوم باستانی در رابطه با این برج و کاربرد نجومی آن معتقد است: اطلاق واژه برج به این بنا و بناهای مشابه از آنجا که برج به منازل عبور حرکت سالانه خورشید در دائرةالبروج گفته می گردد، حکایت از این مطلب دارد که گذشتگان از این روی سایه های این ابنیه و دریچه های گذر نور خورشید که در روی آن ها تعبیه شده، پی به برجی که خورشید در آن غوطه ور است، می بردند.

در خصوص کاربردی که این برج تاریخی در نشان دادن زمان داشته، مطالعات نشان داده که درهای دو طرف برج کاملا شمالی و جنوبی هستند و در واقع برج روی نصف النهار واقع شده است. در اطراف برج 24 کنگره با زاویه 45 درجه وجود دارد. روشن شدن هر کدام از این کنگره ها و سایه ای که روی کنگره بعدی می افتد، نشان از زمانی دارد که از طلوع آفتاب گذشته است. در طول روز 12 کنگره از 24 کنگره این برج به ترتیب زیر نور خورشید روشن شده و زمان طی شده از روز را نشان می دهند. این بار که به بازدید برج طغرل رفتید، با کمی دقت می توانید ساعت را از روی زاویه تابش خورشید بر کنگره های برج تشخیص دهید و هوشمندی معماران تاریخ ایران را تحسین کنید.

در کنار در ورودی محوطه برج طغرل یک سنگ مزار مربع شکل وجود دارد که متعلق به محمد محیط طباطبایی، پژوهشگر ادبی، مورخ، منتقد و ادیب معاصر است که در سال 1371 در این محوطه به خاک سپرده شد. برج طغرل در سال 1310 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: گردشبان

به "ایستادگی برج طغرل پس از 900 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایستادگی برج طغرل پس از 900 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید