طرز تهیه خورش قیمه سیب زمینی و نکاتی برای طبخ آن

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، خورش قیمه سیب زمینی یکی از غذا های اصیل و سنتی کشورمان است. این غذای لذیذ از ترکیب گوشت قرمز، لپه، لیموعمانی و سیب زمینی تهیه می گردد.

طرز تهیه خورش قیمه سیب زمینی و نکاتی برای طبخ آن

وبلاگ تورهای استانبول | سرویس آشپزی - از آنجایی که خورشت قیمه با سیب زمینی، بسیار مجبوب است، اغلب برای میهمانی ها تهیه می شود. این غذا همراه با بادمجان هم طبخ می شود، اما برخی از افراد به این ماده غذایی حساسیت دارند، بنابراین برای میهمانی ها ترجیحا خورشت قیمه همراه با سیب زمینی را تهیه کنید تا همه از میل کردن آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه خورش قیمه سیب زمینی

به منظور تهیه این غذا برای شش الی هشت نفر، به دو الی دو و نیم ساعت زمان و مواد اولیه ای که در ادامه مشاهده می کنید، احتیاج خواهد بود.

مواد لازم
گوشت750 گرم
پیاز3 عدد میانه
لپه100 گرم
سیب زمینی750 گرم
رب گوجه فرنگی2 الی 3 قاشق غذاخوری
لیمو عمانی6 ال 8 عدد
روغن، نمک و فلفلبه اندازه لازم

چند نکته:

  • برای این خورشت از گوشت مغزران گوسفند یا گوساله بهره ببرید.
  • رنگ رب گوجه فرنگی ها با یکدیگر فرق دارد، بنابراین محتمل است به اندازه بیشتر یا کمتری از رب احتیاج داشته باشید.

  • این خورشت همراه با پلو سرو می شود. برای شش الی هشت نفر به یک کیلو و دویست و پنجاه گرم الی یک کیلو و نیم برنج احتیاج است. برنج را حتما از چند ساعت قبل در آب و میزانی نمک خیس کنید.
  • معمولا به تعداد نفرات، لیموعمانی در نظر گرفته می شود، به عبارت دیگر برای به ازای هر نفر یک لیموعمانی به غذا اضافه می نمایند.
  • لپه را پاک کنید و حداقل از پنج الی شش ساعت قبل خیس نموده و چند مرتبه آب آن را عوض کنید.

طرز تهیه خورش قیمه سیب زمینی

  1. ابتدا گوشت را خرد نموده و بشویید. برای اینکه آب اضافی آن گرفته شود، تکه های گوشت را در آبکش قرار دهید و به مدتی به حال خود رها کنید.
  2. پیازها را نگینی خرد کنید. سپس آنها را سرخ نمایید تا طلایی شوند.
  3. لپه را در آبکش بریزید تا آب آن برود. سپس کاملا بشویید و پس از آنکه پیاز سرخ شد، لپه را اضافه کنید و کمی تفت دهید.
  4. سپس گوشت را اضافه کنید. در این مرحله حرارت حتما باید ملایم باشد. تکه های گوشت را تفت دهید تا آب آن گرفته شود.

  5. سه لیوان آب به خورشت اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید تا گوشت کاملا بپزد.
  6. لیموعمانی ها را با چنگال سوراخ کنید و حدود 15 الی 20 دقیقه در آب خیس کنید.

  7. در فاصله ای که گوشت ها پخته می شوند، به سراغ سیب زمینی ها بروید. سیب زمینی ها را پوست گرفته و خلال کنید، می توانید به هر شکل دلخواه دیگر مانند وبلاگ تورهای استانبول و … هم برش بزیند. آن ها را بشویید و همراه با میزانی آب روی حرارت قرار دهید تا یک جوش بخورد. سپس در آبکش بریزید و با آب سرد بشویید. اکنون سیب زمینی ها را سرخ کنید.

  8. سپس رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل را به خورشت اضافه کنید.
  9. آب لیموعمانی را دور بریزید و پس از آنکه خورش قیمه سیب زمینی جا افتاد، به آن اضافه کنید. پس از پنج الی 10 دقیقه خورشت آماده است.

  10. برای سرو خورشت با سیب زمینی دو روش وجود دارد، می توانید سیب زمینی را با خورشت یکی دو جوش بدهید یا اینکه هنگام سرو خورشت را در ظرف بکشید و روی آن میزانی سیب زمینی سرخ شده قرار دهید.

غذا حاضر است و می توانید آن را سرو کنید. اگر برای میهمانی و مجالس خورشت قیمه را سرو می کنید، میزانی پلو زعفرانی درست کنید و پس از آنکه چلو را در دیس کشیدید، روی آن را با پلو زعفرانی تزیین کنید.

چند نکته:

  • تفت دادن لپه باعث می شود که در طول مدت پخت، لپه شکل خود را حفظ نموده و متلاشی نشود.
  • حتما لیموعمانی را از قبل خیس کنید، وگرنه طعم خورشت را تلخ خواهد نمود.
  • در صورتی که در مراحل پخت آب خورشت کم بود می توانید میزانی آب جوش به آن اضافه کنید.

  • گاهی این خورشت با مرغ هم تهیه می شود. برای این منظور مرغ را خرد نموده و بشویید. سپس در آبکش قرار دهید تا آب آن گرفته شود. مرغ را همراه با میزانی آب روی حرارت قرار دهید تا یکی دو جوش بزند، سپس آن را از آبکش رد کنید. در ادامه مرغ را مانند گوشت در مرحله چهارم با پیاز و لپه سرخ نمایید.

  • گاهی از پودر لیموعمانی به اسم طعم دهنده استفاده می شود. در این صورت میزان کمی پودر لیمو بهره ببرید، وگرنه غذا تلخ خواهد شد.

  • اگر سیب زمینی را پس از سرخ شدن به خورشت اضافه می کنید تا یکی دو جوش بزند، قبل از سرخ کردن احتیاجی نیست که بجوشانید. یکی دو جوش زدن سیب زمینی قبل از سرخ کردن آن، باعث می شود مغز آن خام نباشد و وقتی که شما آن را به خورشت اضافه می کنید تا بجوشد، احتیاجی به این کار نیست.

خورش قیمه سیب زمینی غذایی محبوب است که تقریبا همه از میل کردن آن لذت می برند. در کنار این غذا معمولا ترشی از جمله ترشی لیته یا انواع سالاد مانند سالاد شیرازی سرو می شود.

منبع: setare.com

به "طرز تهیه خورش قیمه سیب زمینی و نکاتی برای طبخ آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش قیمه سیب زمینی و نکاتی برای طبخ آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید