عواقب وحشتناک گرمایش جهانی و نقش اثر گلخانه ای در آن

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، ذوب شدن یخ های قطبی یا افزایش وقوع سیلاب های ناگهانی تغییرات چشمگیری را در اقلیم سراسر دنیا ایجاد نموده است که عدتاً ناشی از گرمایش دنیای است. اثر گلخانه ای باعث گرم شدن زمین می شود. این پدیده اغلب عامل گرم شدن دنیای می باشد، با این حال، درک اثر گلخانه ای به عنوان یک پدیده جداگانه اهمیت دارد.

عواقب وحشتناک گرمایش جهانی و نقش اثر گلخانه ای در آن گرمایش دنیای موضوع بحث در حوزه های سیاسی و اجتماعی می باشد. از طرف دیگر، دانشمندان و محیط زیست شناسان کوشش هایی را به منظور افزایش آگاهی مردم درباره مسائل زیست محیطی و شیوه های مقابله با آن انجام داده اند. در حال حاضر بعضی افراد تصور می نمایند که پدیده گرمایش دنیای یک افسانه است، اما واقعیت این است که ما در حال حاضر به وضوح شاهد اثرات این پدیده در اطراف خود می باشیم.

اثرات گرمایش دنیای

خشکسالی
مطالعه انجام شده به وسیله گروهی از اقلیم شناسان انگلیسی نشان داد که گرمایش دنیای منجر به وقوع خشکسالی های گسترده ای در طی 100 سال آینده خواهد شد. ممکن است خشکسالی نیمی از مساحت کل زمین را تحت پوشش قرار دهد.

شاخص شدت خشکسالی پالمر نشان داد که درصد کل منطقه ها خشک دنیا بین سال های 1950 و 2008 تا 74/1 درصد افزایش یافت. در صورتی که دما بر روی سطح زمین بالاتر رود، احتمال وقوع مسائل متعدد افزایش می یابد.

بیماری های همه گیر
با افزایش دما، ویروس هایی که در اقلیم های گرمسیری رشد می نمایند، می توانند به سمت اقلیم معتدل تر حرکت نمایند. بر اساس نظر مؤسسه امور اجتماعی و سلامت کره جنوبی، تغییر اقلیم منجر به افزایش تعداد بیماری های همه گیر می گردد، این مؤسسه اعلام کرد که 1 درجه افزایش در دما منجر به افزیش 6 درصدی توسعه بیماری ها می گردد. در مجموع، به نظر می رسد که دماهای بالا مسئول توسعه ویروس ها می باشد.
سیلاب ها
تصور بر این است که گرمایش دنیای می تواند باعث بروز خشکسالی و سیلاب گردد، اما واقعیت این است که تغییر اقلیم، الگوی آب و هوایی را در سراسر دنیا تغییر می دهد. در چند سال گذشته، ما شاهد نشانه هایی از نحوه تغییر اقلیم بودیم. پاکستان یکی از کشنده ترین سیلاب ها را در ماه مه 2010 تجربه کرد که طی آن حدود 1400 نفر کشته و 5/3 میلیون نفر نیز بی خانمان شدند.

گزارش شده که در سیلاب های ناگهانی کوئینزلند که در دسامبر 2010 رخ داد، 30 میلیارد دلار خسارت به منطقه ها مسکونی وارد شد و 35 نفر نیز جان خود را از دست دادند. در ژوئن 2011، بیش از هزار نفر به علت سیلاب های ناگهانی در عربستان سعودی کشته شدند. مسئولین مجمع بین المللی تغییرات اقلیمی هشدار دادند که تعداد سیلاب های ناگهانی در این قرن افزایش یافته است.

ذوب توده های یخ قطبی
گرمایش دنیای منجر به ذوب توده های یخ قطبی در منطقه ها قطب شمال و جنوب می گردد. دماهای این منطقه ها در مقایسه با میانه دماهای سطح زمین حدود دو تا سه برابر افزایش می یابد. توده های یخ قطبی نقش مهمی در حفظ تعادل زیست محیطی ایفا می نمایند. در صورتی که این یخ ها ذوب شوند، بنادری که ارتفاع آنها زیر ارتفاع سطح دریا قرار دارند، و نیز جزایر کم ارتفاع در معرض خطر خواهند بود. شهرهایی مانند شانگهای و جزیره مالدیو در معرض چنین خطراتی قرار دارند.
هوای مه آلود
با افزایش دما به علت گرمایش دنیای، غلظت دود در جو افزایش می یابد. این افزایش در مه و دود در نهایت منجر به بیماری و مرگ موجودات این کره خاکی خواهد شد. دود شدت امواج گرما را افزایش می دهد. این موضوع به وسیله سازمان حفاظت از محیط زیست گزارش شده و عواقب ناشی از گرمایش دنیای می تواند اثرات مخربی بر محیط زیست داشته باشد.
آتش سوزی
در طول دهه گذشته یا قبل از آن، تحقیقات زیادی به منظور روشن سازی این موضوع که آیا گرمایش دنیای منجر به افزایش فراوانی و شدت آتش سوزی ها می گردد، انجام شد. آتش سوزی تقریبا 5/1 میلیارد دلار از خزانه آمریکا را کاهش داده است که این موضوع می تواند به علت اثرات تغییر اقلیم شدید و طولانی رخ دهد. آتش سوزی هر ساله باعث تخریب زندگی و اموال انسان های زیادی در سراسر دنیا شده و گازهای گلخانه ای ناشی از آن می تواند باعث افزایش دمای زمین گردد.

مطالعه منتشر شده به وسیله جامعه سلطنتی بریتانیا هشدار داد که گرمایش دنیای ممکن است فوران های آتشفشانی را افزایش دهد. با این حال، هنوز اثرات گرمایش دنیای بر فوران های آتشفشانی به طور کامل مورد تأیید قرار نگرفته است. بنابراین، ممکن است فوران های آتشفشانی به لیست عواقب گرمایش دنیای افزوده گردد. اما، هیچ کس نمی تواند این واقعیت را انکار کند که اقدامات انجام شده در رابطه با مقابله با گرمایش دنیای ناکافی است. بنابراین، هر یک از ما مسئول افزایش آگاهی عموم افراد جامعه در رابطه با این مسأله هستیم.

یکی از عوامل مهم افزایش دما اثر گلخانه ای است. در ابتدا ضروری است گفته گردد که اثر گلخانه ای عمدتاً حاصل انرژی خورشیدی است که به وسیله گازهای خاص موجود در جو بعد از این که از سطح زمین بازتابیده شدند، جذب می گردد. هنگامی که انرژی خورشیدی به سطح زمین رسید، حدود 51 درصد از آن به وسیله سطح زمین جذب شده و بقیه آن یا دفع شده و یا این که به فضا برمی گردد. تعداد سیلاب های ناگهانی در این قرن افزایش یافته است. بعد از رسیدن به یک دمای خاص، زمین حرارت مادون قرمز آزاد می نماید، که سپس به وسیله گازهای خاصی جذب می گردد. سپس این انرژی در همه دنیا منتشر می شود و باعث گرم شدن سطح زمین و جو می گردد. این موضوع به گرم شدن بیش از حد زمین یاری می نماید. بدون اثر گلخانه ای، دمای سطح زمین به حدود 33 درجه سانتی گراد خنک تر از حد معمول می گردد. بدون گازهای گلخانه ای زمین تقریباً یخ می زند. اثر گازهای گلخانه ای در بعضی سیارات دیگر منظومه شمسی مانند ونوس و مریخ نیز مشاهده می گردد.

جذب و انتشار نور خورشید

انتشار نور خورشید درصد
جذب شده به وسیله سطح زمین 51 درصد
پراکنده شده و منعکس شده به وسیله ابرها 20 درصد
جذب شده به وسیله جو و ابرها 19 درصد
پراکنده شده به وسیله جو 6 درصد
بازتابش به وسیله آب و سطح زمین 4 درصد

گازهای گلخانه ای

گازهای گلخانه ای نقش مهمی در جذب و انتشار حرارت که به وسیله زمین مجدداً تابش می یابد، ایفا می نمایند. این گازها نسبت به گازهای دیگر موجود در جو قادر به جذب بیشتر حرارتی هستند که از سطح زمین منعکس می گردد. گازهای اصلی گلخانه ای شامل ازن، اکسید نیتروژن، دی اکسید کربن، متان و بخار آب می باشند. این گازها به صورت طبیعی در جو زمین وجود دارند. همراه با این گازها، ابرها نیز نقش مهمی در جذب و انعکاس گرما ایفا می نمایند. بخار آب و ابرها می توانند به اثر گلخانه ای یاری نمایند.

درصد گازهای گلخانه ای در جو

گاز درصد
دی اکسید کربن 36/0 درصد
متان 00017/0 درصد
ازن 000004/0 درصد
اکسید نیتروژن 00003/0 درصد
بخار آب 1 تا 4 درصد

عوامل موثر بر اثر گلخانه ای

درصد بازتاب نور از سطح یک جسم را آلبدو می نامند و این پدیده بر اثر گلخانه ای مؤثر می باشد. برای مثال، حرارت بیشتری از منطقه ها پوشیده از برف در مقایسه به بیابان ها منعکس می گردد. سطوحی که دارای رنگ روشنی هستند، تمایل به منعکس کردن نور بیشتری نسبت به سطوحی که دارای رنگ تیره هستند، دارند. کل انرژی دریافت شده از خورشید فاکتور دیگری است که مشخص نماینده اندازه گرم شدن زمین می باشد. ترکیب گازهای گلخانه ای نیز اثر مهمی بر سطح گرمای دنیای دارد. وجود مقادیر بالاتر گازهای گلخانه ای منجر به افزایش دما می گردد.

اثر گازهای گلخانه ای و گرم شدن دنیای

اثر گازهای گلخانه ای برای حفظ گرمی زمین و پایداری زندگی مهم می باشد، با این حال، در صورتی که کره زمین بیش از حد گرم گردد، می تواند تهدیدی برای زندگی همه موجودات این سیاره باشد. گرم شدن دنیای حاصل انواعی از فعالیت های انسانی در طول قرن گذشته بوده که منجر به آلودگی محیط زیست و افزایش اندازه گازهای گلخانه ای مانند نیتروژن اکسید، دی اکسید کربن، و متان موجود در جو می گردد. این امر منجر به افزایش میانه دمای زمین به واسطه اثر گلخانه ای شده که به نوبه خود بر اقلیم این سیاره اثر می گذارد. جامعه دنیای کوشش هایی را به منظور یافتن روشی برای کنترل انتشار گازهای گلخانه ای انجام داده اند، هر چند که این کوشش ها به کندی صورت می گیرد.

انتشار گازهای گلخانه ای در کشورهای پیشرفته

کشور سال ارزیابی انتشار گاز گلخانه ای * درصد تغییر از سال 1990 سرانه انتشار گاز گلخانه ای **
استرالیا 2008 54/549 4/31 08/26
آمریکا 2008 56/6924 3/13 22/22
انگلیس 2008 73/631 5/18 - 32/10
روسیه 2008 57/2229 9/32 - 77/15
ژاپن 2008 82/1281 1 07/10
فرانسه 2008 80/531 1/6 - 57/8

انتشار گازهای گلخانه ای در کشورهای در حال توسعه

کشور سال ارزیابی انتشار گاز گلخانه ای * درصد تغییر از سال 1990 سرانه انتشار گاز گلخانه ای **
برزیل 1994 25/663 2/11 16/4
بنگلادش 1994 93/45 ... 37/0
هند 1994 25/1214 ... 30/1
نیجریه 1994 63/242 ... 25/2
زیمباوه 1994 59/27 ... 40/2
پرو 1994 58/57 ... 45/2

منبع: بخش آمار سازمان ملل

*: میلیون تن معادل دی اکسید کربن

**: تن معادل دی اکسید کربن

اقلیم شدیدتر که می تواند حاصل افزایش سطوح گازهای گلخانه ای گردد، ممکن است تهدیدی برای بقاء نژاد بشر به شمار رود. جامعه دنیای باید اقدامات جدی جهت حل مسأله افزایش انتشار گازهای گلخانه ای انجام دهند.

منبع: HelpSaveNature

منبع: راسخون

به "عواقب وحشتناک گرمایش جهانی و نقش اثر گلخانه ای در آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عواقب وحشتناک گرمایش جهانی و نقش اثر گلخانه ای در آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید