مهم ترین شهرها و ابر قدرت های جهان

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، نیویورک، لندن، پاریس، مونیخ؟ ما از بهترین شهرهای دنیا برای خوشگذرانی و سرگرمی حرف نمی زنیم بلکه می خواهیم از مفهومی اساسی تر صحبت کنیم. آیا مهم ترین شهرهای دنیا یا همان ابر قدرت های دنیا را می شناسید؟ آیا می دانید از نظر سیاسی و اقتصادی اغلب نام چه شهرهایی به میان می آید؟ یا کدام شهرها بیشترین نقش را در تصمیم گیری های دنیای ایفا می کنند؟ مسلما شهرهایی که از نظر سیاسی و اقتصادی مهم هستند، از شرایط گردشگری خوبی هم برخوردار می باشند.

مهم ترین شهرها و ابر قدرت های جهان

در این مطلب همراه با وبلاگ تورهای استانبول گشتی در میان مهم ترین شهرهای جهان و ابر قدرت های جهان بزنید.

10. مسکو، روسیه

پس از جنگ سرد، با پیروزی آمریکا و شکست روسیه هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که نام روسیه در فهرست ابر قدرت های جهان جای گیرد. همه تصور می کردند که روسیه به عنوان قدرتی در گذشته، به خاطره ها می پیوندد. خب! اشتباه می کردیم. امروزه در سال 2017 می بینیم که مسکو به یکی از مهم ترین کشورها از نظر اقتصادی و سیاسی بدل گشته است.

باید بدانید که مسکو پایتخت روسیه از نظر اقتصادی خیلی قوی تر و ثروتمندتر از کل کشور امارات متحده عربی است. در این میان دبی را از قلم نیاندازید که آوازه پیشرفت سریع و ثروتش جهان را فرا گرفته است. اما روسیه همه قدرت و ثروت خود را مرهون سیاستمداران قدرتمند می باشد.

9. لاگوس، نیجریه

لاگوس بیشترین جمعیت شهری در کل قاره آفریقا را دارد. با این حال، از ثبات اقتصادی خوبی برخوردار بوده و به سرعت در حال پیشرفت است. امروزه لاگوس به قطب مهمی برای تجارت بدل گشته و ابرقدرت های تجاری نظیر چین از مهم ترین سرمایه گذاران در این کشور به شمار می فرایند.

اما چرا نام لاگوس به عنوان شماره 9 در این لیست آورده شده است؟ زیرا در حال حاضر اقتصاد نیجریه رو به افول است و مسئولین سخت در تلاش هستند تا شرایط اقتصادی کشور را حداقل تا 100 سال دیگر ثابت نگه دارند.

8. ریاض، عربستان سعودی

عربستان سعودی مهم ترین کشور خاورمیانه محسوب می شود. در گذشته این کشور توسط اروپایی ها و آمریکایی ها نادیده گرفته می شد، اما اتفاقات اخیر حاکی از آن است که خاورمیانه دیگر یک منطقه دورافتاده نیست و شاهد سرمایه گذاری کشورهای بزرگی چون آلمان، انگلستان، آمریکا و ژاپن در آن هستیم.

اما چرا ریاض در این لیست قرار می گیرد؟ بخاطر سرمایه و درآمد زیادی که از منابع نفتی خود به دست می آورد. ممکن است چشم انداز آینده سیاسی و اجتماعی عربستان سعودی زیاد روشن نباشد اما مطمئنا ریاض به یکی از شاهراه های اصلی که کل جهان را شکل می دهند تبدیل خواهد شد.

7. سنگاپور

وقتی صحبت از ابر قدرت های آسیایی به میان می آید بدون شک در ذهن بیشتر ما نام چین و ژاپن تداعی می شود. اما جالب است بدانید که سنگاپور به تنهایی می تواند از لحاظ اقتصادی پا به پای این دو کشور رقابت کند.

سنگاپور کوچک با 5.5 میلیون جمعیت و صنایع کم توانسته به یک مرکز حیاتی تجارت در آسیا بدل شود. امروزه تولید ناخالص داخلی سنگاپور پنج برابر بیشتر از مالزی و بسیار پایدارتر از کوالالامپور است. حکومت سنگاپور بیشتر مستبدانه است تا دموکراتیک و بیشتر بازدیدکنندگان آن را کشوری گران و بی روح می دانند.

6. لس آنجلس، ایالات متحده آمریکا

لس آنجلس مرکز قدرت سیاسی آمریکا نیست. این شهر حتی بزرگترین قطب اقتصادی کشور هم نیست. حتی پایتخت کالیفرنیا هم نیست. اما در لس آنجلس چیزی هست که در هیچ کجای زمین وجود ندارد. چیزی که بیشتر کشورهای جهان به آن غبطه می خورند. بله! درست حدس زدید. هالیوود…

لس آنجلس بیشتر درآمد خود را که در حدود 500 میلیارد دلار در سال تخمین زده شده، از هالیوود کسب می کند. خب چطور هالیوود توانسته است نام لس آنجلس را به عنوان ابر قدرت در این فهرست جای دهد. به لطف همان چیزی که با اسم قدرت نرم از آن یاد می کنیم.

5. برلین، آلمان

برویم سر اصل مطلب… برلین پایگاه قدرتمندترین زن سیاره یعنی آنگلا مرکل است. آنگلا مرکل، رئیس بزرگترین اقتصاد منطقه یورو (چهارمین اقتصاد بزرگ جهان) است که تصمیماتش در ارزش یورو تاثیر بسزایی دارد. وی همچنین، رهبر واقعی پروژه اروپا و جهان آزاد خوانده شده است.

آلمان تنها کشور اتحادیه اروپاست که قادر به ایستادن در برابر روسیه پوتین می باشد. آلمان یک ابر قدرت است که دیگر قدرت های بزرگ با آن مشورت می کنند و مرکز انفجار این قدرت در برلین است.

بروکسل را فراموش کنید. برلین پایتخت غیر رسمی اتحادیه اروپا است. تصمیمات اقتصادی دولت مرکل، به مراتب بیشتر از آنچه در خانه رسمی مجلس اتحادیه اروپا اتخاذ می شود، حائز اهمیت است. بعلاوه، برلین دارای نوعی نفوذ فرهنگی است که کمتر کشورهایی می توانند با آن رقابت کنند. بیش از یک دهه است که برلین پایتخت غیر رسمی هنر جهان به شمار می رود.

قدرت نرم، قدرت سیاسی و کنترل اقتصاد جهانی… این عوامل ما را به شدت وسوسه می کند که بگوییم: برلین مهم ترین شهر در کل اروپا است.

4. توکیو، ژاپن

کره جنوبی یکی از حیاتی ترین اقتصادهای جهان و چهارمین قطب بزرگ اقتصادی در آسیا محسوب می شود. پایتخت آن یک مرکز جهانی واقعی است. حالا همه این ها را در گوشه ای از ذهنتان نگه دارید تا نگاهی به توکیو بیاندازیم. پایتخت ژاپن به تنهایی دارای اقتصادی فوق العاده بزرگ است که با کل کشور کره جنوبی برابری می کند.

شاید دانستن این نکته حیرت آور باشد که بدانید کشورهای مهم و قدرتمندی مانند استرالیا، کانادا، اسپانیا، اندونزی و عربستان سعودی اقتصاد ضعیف تری نسبت به توکیو دارند. توکیو بزرگترین اقتصاد روی کره زمین را دارد. حتی نیویورک هم به آن نمی رسد.

حتی لندن را هم فراموش کنید! توکیو تمام رقبای خود را در شب زنده داری هایش جا می گذارد و در قدرت مطلق پایتخت ژاپن محو می کند. اما تنها دلیل ذکر نام توکیو در این لیست، نفوذ اقتصادی آن نیست. توکیو بزرگترین منطقه متروی جهان را دارد.

3. پکن، چین

در حال حاضر پکن جایی است که تاریخ جهانی در آن نوشته شده است. اهمیت سیاسی پکن بی همتاست. پکن به عنوان پایتخت چین، ابر قدرت بعدی جهان خواهد بود. حتی اگر نتواند از ایالات متحده آمریکا پیشی بگیرد اما زیاد دور از ذهن نیست که هر کشور دیگری را تحت سلطه خود درآورد.

2. نیویورک، ایالات متحده آمریکا

اگر نیویورک یک کشور بود، تولید ناخالص داخلی آن به راحتی با 20 کشور برتر جهان برابری می کرد. در میان همه شهرهای جهان تنها توکیو قدرت اقتصادی بیشتری نسبت به نیویورک دارد. اما زمانی که توکیو برای رقابت سیاسی و اقتصادی با آن در تلاش است، نیویورک قدرت دیگری رو می کند و باز هم برنده می شود. بله درست است! همه می دانیم که نیویورک پایتخت فرهنگی و یکی از تاثیرگذارترین شهرهای جهان است.

نیویورک شهری در قلب جهانی مدرن است؛ به طوریکه هیچ کشور دیگری نمی تواند ادعایی مشابه داشته باشد. البته به جز…

1. لندن، انگلستان

لندن به عنوان مهم ترین شهر جهان در این لیست قرار گرفته است. در سال 2017 مجمع جهانی اقتصاد، شهرهای جهان را از نظر قدرت جذب نیروهای خلاق و کارآمد از سراسر جهان و بکار گیری آنها برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را مورد سنجش قرار داد. نیویورک، توکیو، سنگاپور و برلین جزو 10 شهر برتر این فهرست بودند. اما تنها یک برنده قطعی وجود داشت که همه را تار و مار کرد و آن لندن بود …

منبع: سفرمی

به "مهم ترین شهرها و ابر قدرت های جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین شهرها و ابر قدرت های جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید