فروش 3 میلیون تومانی داروی کرونا در ناصر خسرو

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، خبرنگاران : مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو درباره فروش رمدسیویر برای درمان کرونا در ناصرخسرو به قیمت 3 میلیون تومان و ادعای نشت آن از داروخانه ها شرح داد.

فروش 3 میلیون تومانی داروی کرونا در ناصر خسرو

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول به نقل از سیمرغ ، فروش میلیونی داروی رمدسیویر که برای درمان کرونا تجویز می گردد از آنجایی آب می خورد که وقتی یکی از عزیزانتان بیمار می شوند، حاضر هستید فرش زیر پایتان را بفروشید تا داروی مورد احتیاج را تهیه کنید؛ در این آشفته بازار، این دلالان هستند که از آب گل آلود ماهی می گیرند و معلوم نیست چه چیزی را به اسم رمدسیویر به 4 برابر قیمت به مردم دردمند می فروشند، همانطور که در روز های ابتدایی دوران شیوع کرونا همین دلالان، پنی سیلین یا سفتریکسون را به قیمت 60 میلیون تومان به خانواده بیماران فروختند.

با کمبود این دارو در بیمارستان ها و داروخانه های منتخب روبروه شده ایم چرا که در موج چهارم کووید 19 شاهد افزایش شمار مبتلایان بیماری کرونا بودیم و از طرفی کلینیک های سرپایی بستری موقت در بیمارستان ها راه اندازی شد و بیماران بسیاری در قالب بستری موقت رمدسیویر را دریافت کردند و میزان مصرف این دارو چند برابر شد و در نهایت با کمبود این داروی حمایتی مورد استفاده در درمان کرونا روبرو شدیم.

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره گزارش هایی از کمبود داروی رمدسیویر اعلام کرد: تعداد بیماران در این پیک افزایش یافت، بعضی بیماران خیلی بدحال نیستند که بستری شوند اما صرفا برای دریافت رمدسیویر بستری می شوند و اگر در مرحله اولیه رمدسیویر دریافت نمایند بسیار موثر خواهد بود.

رئیسی ادامه داد: یکی از افتخارات ما فراوری داخلی رمدسیویر بود. هر آمپول رمدسیویر خارج از ایران 390 دلار است و در ایران با 20 دلار فراوری می گردد. ما در قالب بستری موقت در بیمارستان به بیمار رمدسیویر می دادیم سپس به منزل می رفت و برای مراجعه بعدی اقدام می کرد که این موضوع باعث شد تا یک تخت به ده ها بیمار اختصاص پیدا کند. درمان سرپایی موثر بار بیمارستانی را کم می نماید، ما به 45 هزار بیمار در پیک چهارم رسیدگی کردیم که احتیاج به تخت اضافه نشد البته کمبود دارو در این موج با ارتفاع بلند داشتیم و با توجه به حجم بالای رمدسیویر که از فراوری داخل استفاده می شد، وزیر دستور دادند تا رمدسیویر از خارج از کشور هم وارد گردد

سید حیدر محمدی مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره کمبود رمدسیویر گفت: قبل از اوج بیکاری کرونا در موج چهارم رمدسیویر ایرانی به 4 کشور یونان، ترکیه، عراق و سوریه صادر می شد و بیشتر رمدسیویر های ایرانی صادر می شدند و هند و چین هم خریدار رمدسیویر ایرانی هستند چرا که شیوع کرونا در هند بسیار بالا و شرایط بیماری در این کشور بغرنج است.

محمدی اعلام کرد: در جهان با کمبود ماده اولیه این دارو هم روبرو هستیم، ما اکنون یک فراوری نماینده ماده اولیه رمدسیویر در کشور داریم، اما میزان فراوری ماده اولیه پایین است و با افزایش فراوری در آینده مشکل کمبود ماده اولیه هم برطرف خواهد شد.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره میزان فراوری رمدسیویر در کشور گفـت: 8 فراورینماینده رمدسیویر در کشور داریم و هفته ای 500 هزار رمدسیویر توزیع می گردد و در موج چهارم کرونا به دلیل اینکه در بعضی استان ها این دارو برای بیماران سرپایی تزریق می گردد با کمبود به ویژه در شهر هایی مانند تهران رو به رو می شویم.

محمدی با اشاره به اینکه میزان احتیاج رمدسیویر مصرفی به شرایط بیماری کرونا در کشور بستگی دارد، از 100 برابر شدن فراوری رمدسیویر در موج چهارم کرونا اطلاع داد و گفت: میزان احتیاج این دارو بیشتر در کلینیک های بستری موقت به بیماران کرونایی تزریق می گردد و قبل از موج چهارم میزان مصرف به 5 هزار عدد ویال رمدسیویر در هفته نمی رسید و در پیک چهارم کرونا این عدد به 500 هزار در هفته رسید.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرد: در موج چهارم کرونا احتیاج به شدت افزایش پیدا کرد و با کمبود در بعضی استان ها مانند تهران روبرو شدیم البته ما اکنون از قله پیک چهارم کرونا عبور نموده ایم و مشکل کمبود به تدریج با کاهش تعداد بیماران در حال برطرف شدن است و اکنون کمتر گزارش کمبود داریم.

محمدی عنوان نمود: اکنون این دارو در داروخانه های بیمارستانی و منتخب توزیع می گردد، در ابتدا این دارو فقط در داروخانه های بیمارستانی توزیع می شد، اما با توجه به افزایش موارد ابتلا و برای دسترسی بهتر بیماران مجوز توزیع رمدسیویر در داروخانه های منتخب سطح شهر صادر شد.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره قیمت رمدسیویر ایرانی گفت: قیمت رمدسیویر فراوری داخل 700 هزار تومان است و قیمت نمونه وارداتی یک میلیون و 100 تا یک میلیون و 200 هزار تومان بود که با فراوری این دارو دیگر محصول وارد نمی گردد و احتیاج کشور را از فراوری داخل تامین می کنیم و مردم می توانند گرانفروشی این دارو را به سامانه 190 وزارت بهداشت گزارش دهند.

وی در ادامه درباره هزینه پرداختی بیماران کرونایی اعلام کرد: در بخش بستری 90 درصد هزینه دارو را بیمه و 10 درصد (70 هزار تومان) را بیمار و در بخش سرپایی 70 درصد هزینه دارو را بیمه و 30 درصد (210 هزار تومان) را بیمار پرداخت می نماید البته برای درمان هر بیمار کرونایی 6 عدد ویال رمدسیویر تجویز و تزریق می گردد و مردم می توانند گرانفروشی این دارو را به سامانه 190 گزارش دهند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اضافه نمود: رمدسیویر بنابر مصوبه شورای عالی بیمه باید به دستور پزشک متخصص داخلی، فوق تخصص عفونی، متخصص طب اورژانس و فوق تخصص ریه تجویز گردد تا دارو تحت پوشش بیمه باشد و اگر پزشک عمومی رمدسیویر را تجویز کند دیگر دارو تحت پوشش بیمه نخواهد بود.

محمدی درباره فروش رمدسیویر در ناصر خسرو به قیمت 4 میلیون تومان و بعضی ادعا ها مبنی بر نشت دارو از داروخانه ها به بازار سیاه اعلام کرد: ما تا به امروز گزارشی از نشت درمدسیویر اصلی از داروخانه به بازار سیاه نداشته ایم و باید توجه داشت که اگر یک مورد رمدسیویر با برچسب تی تک در بازار سیاه پیدا گردد می توانیم بفمهیم که دارو از راستا فراوری، توزیع یا داروخانه وارد بازار سیاه شده است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: ما به هیچ وجه نشت دارو از داروخانه به بازار سیاه را تایید نمی کنیم و بار ها هم به مردم گفته ایم که دارو را فقط از داروخانه ها تهیه نمایند و بدانند دارو های تقلبی در بازار سیاه به اسم رمدسیویر به فروش می رسد.

محمدی پیش تر مطالبات بیمارستان ها از بیمه ها را یکی از دلایل کمبود دارو در داروخانه های بیمارستانی عنوان نمود و گفت: اکنون بعضی از مراکز درمانی رمدسیویر، فاویپیراویر و توسیلوزو مپ را که به عنوان دارو های خط اول درمان کرونا مطرح هستند، به دلیل بدهی به شرکت های پخش نمی توانند خریداری نمایند. این یک زنجیره معیوب است که بیمه پول بیمارستان را نمی دهد، بیمارستان نمی تواند پول داروخانه را پرداخت کند و داروخانه هم نمی تواند پول شرکت پخش را بدهد. شرکت پخش هم می خواهد از تامین نماینده دارو را بخرد. این یکی از مسائلی است که مبتلابه آن هستیم و امیباشگاخهدواریم برطرف گردد.

منبع: اقتصادنیوز

به "فروش 3 میلیون تومانی داروی کرونا در ناصر خسرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش 3 میلیون تومانی داروی کرونا در ناصر خسرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید