قوانین بلیط هواپیما

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، قوانین بلیط هواپیما در زمان خرید بلیط به مسافران اعلام می گردد تا نسبت به آن آگاهی داشته باشند. اگر راهی یک سفر هوایی هستید و قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، باید در زمان تهیه بلیط قوانینی را که اعلام شده به دقت مطالعه کنید تا بعدا مسئله ای برای شما ایجاد نگردد. بلیط هواپیما حتما باید به نام مسافر خریداری گردد، در غیر اینصورت طبق قانون اجازه سوار شدن به هواپیما را به مسافر نمی دهند، بعلاوه دقت کنید که نام شما به درستی روی بلیط درج شده باشد، بخصوص اگر سفر شما خارجی است به تطابق نام لاتین نوشته شده روی بلیط با گذرنامه دقت کافی داشته باشید. از آنجا که سن مسافر در قیمت بلیط تاثیرگذار است، هنگام تهیه بلیط برای بچه ها باید سن کودک به درستی وارد گردد، بلیط کودک و نوزاد را حتما باید با بلیط بزرگسالان بخرید. در زمان سوار شدن به هواپیما مسافر باید مدرک شناسایی معتبر مانند کارت ملی و یا گذرنامه برای سفرهای خارجی به همراه داشته باشد تا اجازه سوار شدن به هواپیما را به وی بدهند. برای خرید بلیط هواپیما کافیست به سایت خبرنگاران مراجعه کنید و با معین کردن مبدا و مقصد بلیط خود را بخرید.

قوانین بلیط هواپیما

قوانین استرداد بلیط هواپیما

یکی از قوانین بلیط هواپیما که در زمان خرید باید نسبت به آن آگاهی کافی داشته باشید، مربوط به استرداد بلیط است. وقتی مسافری تصمیم می گیرد سفر هوایی خود را که برای آن بلیط تهیه نموده کنسل کند، اصطلاحا در صنعت هوانوردی به این کار استرداد بلیط هواپیما می گویند که قوانین استرداد بلیط هواپیما برای بلیط های سیستمی و چارتر فرق دارد. مسافران برای استرداد بلیط پروازهای سیستمی به راحتی می توانند به آژانس های مسافرتی مراجعه نمایند و با ثبت درخواست استرداد پس از کسر مبلغی به عنوان جریمه ما به التفاوت آن را براساس نرخ مصوب شرکت هواپیمایی دریافت نمایند. اما این قانون برای بلیط های چارتری معمولا وجود ندارد و مسافران در صورت کنسل کردن سفر خود نمی توانند هزینه ای برای استرداد بلیط دریافت نمایند.

اگر مسافری پس از خرید بلیط از سایت وبلاگ تورهای استانبول از سفر رفتن انصراف دهد، تمامی هزینه های مجموعه وبلاگ تورهای استانبول با ارائه مدارک و مستندات به حساب مسافر محاسبه می گردد. اگر پرواز مسافری که از مجموعه وبلاگ تورهای استانبول بلیت خریده، تاخیری بیش از سه ساعت داشته باشد، مسافر در صورت انصراف از سفر با ارائه بلیط و رسید مهر شده به وسیله ایستگاه مبدا می تواند با پیگیری وبلاگ تورهای استانبول بدون جریمه نرخ بلیط هزینه پرواز را دریافت نماید. تمامی قوانین بلیط هواپیما به وسیله سازمان هواپیمایی کشور تنظیم و ایرلاین ها موظف به اجرای آن هستند، مبلغ مربوط به استرداد بلیت هواپیما بعد از کسر جریمه فقط به حسابی کسی که آن را خریداری نموده واریز می گردد.

قوانین تاخیر در پرواز

هرگونه تغییر ساعت پرواز نسبت به ساعتی که از قبل روی بلیط درج شده، شامل قوانین تاخیر در پرواز می گردد. البته به این نکته توجه کنید که باید حتما مقدار تاخیر پرواز هواپیما از طرف نماینده ایرلاین به مسافران اعلام گردد، این تاخیر در قوانین بلیط هواپیما می تواند در پروازهای داخلی و خارجی در ایرلاین مختلف اتفاق بیافتد و دلایل مختلفی داشته باشد مانند:

  • وجود هرگونه بار یا مسافر مشکوک که امنیت پرواز را به خطر بیاندازد و موجب تهدید امنیت مسافران گردد، مثل اخبار مربوط به احتمال بمب گذاری، گروگان گیری و…
  • شرایط نامساعد جوی یکی از متداول ترین دلایل تاخیر در سفرهای هوایی است که بعضا ممکن است موجب ابطال بلیط نیز بگردد. هواپیماها تا زمانی که شرایط جوی پایدار نباشد، اجازه پرواز نخواهند داشت که این موضوع ممکن است ساعت ها طول بکشد.
  • وجود هر گونه مشکل و نقص فنی در هواپیما یکی دیگر از دلایل رایج تاخیر پرواز است که مسافران باید تا زمان برطرف آن در فرودگاه منتظر بمانند.
  • عدم آمادگی یا تکمیل کادر پرواز که این موضوع به دلایل مختلف اتفاق می افتد و موجب تاخیر در زمان پرواز می گردد.
  • وجود هرگونه تاخیر عملیاتی باعث کندی و تاخیر در ساعت پرواز می گردد که از جمله دلایل این تاخیرها می توان به ایراد در سیستم های کامپیوتری در فرایند پرواز از قسمت گیت گرفته تا بارگیری و بازرسی، طولانی شدن زمان بارگیری، مسائل مربوط به بازرسی پرواز و وبسیاری دیگر .

اغلب مسافران در زمان وقوع تاخیر در پرواز سوال می نمایند که تا چه زمانی باید در فرودگاه منتظر بمانند و آیا در قوانین بلیط هواپیما، ایرلاین درقبال این تاخیر خسارتی به مسافران می دهد؟ در جواب این سوال باید به شما بگوییم که بله مسافران در این مواقع حق و حقوقی دارند که در زمان خرید بلیط هواپیما به آنها اعلام شده است و ایرلاین ها موظف هستند براساس قوانین تاخیر در پرواز به مسافران خسارات پرداخت نمایند. خسارتی که به مسافران تعلق می گیرد براساس مقدار تاخیر در پرواز محاسبه می گردد.

تاخیر در پرواز کمتر از یک ساعت

در قوانین بلیط هواپیما برای تاخیرهای کمتر از یک ساعت در پروازهای داخلی و خارجی جریمه و یا وظیفه ای برای ایرلاین در نظر گرفته نشده و این موضوع کاملا متداول و روتین محسوب می گردد، مسافران باید در این مدت منتظر باشند تا آماده سازی پرواز انجام گیرد. اغلب مسافرانی که تجربه سفرهای هوایی را دارند هم این موضوع را به خوبی می دانند و برای آنها تاخیر در پرواز کمتر از یک ساعت پذیرفته شده است. البته مسافرانی که از هواپیما برای سفرهای خود استفاده می نمایند، انتظار دارند که پروازهای داخلی و خارجی راس ساعت مشخص انجام گیرد تا بتوانند به برنامه سفر خود بدون تاخیر برسند.

تاخیر در پرواز بین یک تا دو ساعت

شرکت های هواپیما با توجه به قوانین بلیط هواپیما موظف هستند برای تاخیر در پرواز بین یک تا دو ساعت، پذیرایی مختصر از مسافران داشته باشند به شکلی که پذیرایی خود مانعی برای تاخیر در زمان انجام پرواز نگردد. این پذیرایی به صورت کاملا رایگان و هزینه آن برعهده ایرلاین است.

تاخیر در پرواز بین دو تا چهار ساعت

اگر مدت زمان تاخیر در پرواز بین دو تا چهار ساعت باشد. علاوه بر اینکه ایرلاین با توجه به قوانین بلیط هواپیما موظف است از مسافران پذیرایی کند، باید شرایط زیرا را برای مسافران در نظر بگیرد تا آنها براساس نظر خود یک مورد را انتخاب نمایند.

  1. مسافر در این شرایط می توانند درخواست تغییر در زمان پرواز خود را داشته باشد و شرکت هواپیمایی وظیفه دارد در صورت وجود شرایط این تغییر را برای مسافر اعمال کند.
  2. جا به جایی مسافران به دیگر پروازها (شرکت های هواپیمایی)
  3. مسافر برای تاخیرهای بیش از سه ساعت می تواند درخواست کنسلی بلیط خود را از ایرلاین داشته باشد و بدون هیچ خسارتی تمامی مبلغ بلیط را دریافت نماید.

تاخیر در پرواز بیشتر از چهار ساعت

اگر شرایط جوی یا شرایط فنی هواپیما به گونه ای رقم بخورد که تاخیر در پرواز بیشتر از چهار ساعت گردد، ایرلاین موظف است علاوه بر پرداخت هزینه بلیط و استرداد آن به مسافر مبلغی را هم به عنوان خسارت به وی پرداخت کند.

قوانین بلیط هواپیما برای بچه ها

قوانین بلیط هواپیما برای بچه ها و بزرگسالان تفاوت هایی دارد که اولین و مهمترین آن مربوط نرخ بلیط هواپیما می گردد. قیمت بلیط هواپیما برای بچه ها زیر 12 سال با نرخی کمتر از بزرگسالان محاسبه می گردد که این موضوع در شرکت های هوایی مختلف فرق دارد. بر اساس قوانین بلیط هواپیما باید برای بچه ها هم در زمان خرید بلیط سفر هوایی بلیط جداگانه تهیه گردد، حتی اگر کودک در تمام طول پرواز در بغل شما بنشیند. معمولا بلیط هواپیما بچه ها زیر 12 سال (2 تا 12 سال) و نوزادان (از 2 هفته تا 2 سال) با قیمت های کمتری به فروش می رسد. قیمت بلیط هواپیما برای بچه ها در پروازهای چارتری و سیستمی فرق دارد و باید براساس قوانین ایرلاین ها محاسبه گردد. معمولا هزینه ای که برای بلیط بچه ها زیر 2 سال پرداخت می گردد مبلغ مختصری است که به عنوان هزینه بیمه دریافت می نمایند.

در زمان خرید بلیط پروازهای خارجی برای بچه ها نیز بسته به کلاس پرواز بلیط مبلغی بین 0 تا 80 درصد نرخ بلیط بزرگسالان برای بچه ها طبق قوانین بلیط هواپیما دریافت می گردد. به ازای خرید هر بلیط بزرگسال، شما مجاز به خرید یک بلیط برای نوزاد خود هستید، در سفرهای هوایی باید حتما یک بزرگسال همراه کودک باشد در غیر این صورت با رعایت موارد قانونی و ارائه تعهدات لازم از طرف والدین کودک وی با هزینه بلیط بزرگسالان می تواند سوار هواپیما گردد. برای تهیه بلیط هواپیما به مقصد شهرهای داخلی و خارجی می توانید به سایت وبلاگ تورهای استانبول بخش فروش بلیط هواپیما مراجعه کنید و به صورت آنلاین بلیط خود را بخرید.

قوانین کنسلی بلیط هواپیما

زمانی که مسافر بلیط پرواز خود را کنسل می نماید، اولین نکته ­ای که باید به آن توجه کنید قوانین بلیط هواپیما بر اساس نوع بلیط است. برای بلیط های سیستمی فرآیند کنسل کردن کار دشواری نیست ولی این کنسلی بلیط های چارتری فرایند طولانی دارد. اگر بلیط پرواز شما از نوع سیستمی باشد و آن را به صورت آنلاین خریداری نموده باشید، کافیست وارد حساب کاربری خود در سایت مربوط شوید و درخواست کنسلی بلیط خود را ثبت کنید. در این مواردبا توجه به قوانین کنسلی بلیط هواپیما پس از کسر مبلغ خسارت از قیمت بلیط، الباقی هزینه به حساب بانکی شما واریز می گردد، مسافران می­ توانند با مراجعه به آژانس های مسافرتی یا پشتیبان های سیستم آنلاین خرید بلیط درخواست کنسلی بلیط خود را ثبت نمایند و ما به التفاوت مبلغ را پس از کسر خسارت دریافت نمایند.

در بلیط های چارتری فقط امکان لغو بلیط از طرف چارتر نماینده وجود دارد که قوانین کنسلی را معین نموده است. از آنجا که هر شرکت چارتر نماینده قوانین مخصوص به خود را دارد، نمی ­توان مقدار خسارت یا مبلغ قابل استرداد را به صورت دقیق گفت. اغلب شرکت های چارتر نماینده در قوانین کنسلی بلیط هواپیما این موضوع را اعلام می نمایند که در صورت کنسل شدن بلیط از طرف مسافر هیچ مبلغی به وی بازگرداننده نمی گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قوانین بلیط هواپیما مربوط به بلیط چارتری خود می توانید با آژانس های مسافرتی و یا پشتیان های سایت های آنلاین فروش بلیط تماس بگیرید. علاوه بر اینکه نوع بلیط در مشخص مقدار خسارت کنسلی تاثیر دارد، دو عامل مهم دیگر هم در این موضوع موثر است:

  • زمان اعلام کنسلی
  • کلاس پروازی
منبع: الی گشت

به "قوانین بلیط هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین بلیط هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید