معرفی دروازه هند دهلی، مهم ترین بنای ملی جنگ جهانی اول

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، دروازه هند دهلی یا ایندیا گیت بنای یادبود از روزگار جنگ جهانی اول در هندوستان است. این بنا در مرکز کشور هندوستان واقع شده است که سمبلی از کشتگان سربازهای هندی در ارتش بریتانیا هستند. دروازه دهلی از مهمترین جاذبه های توریستی تاریخی دهلی نو است. اغلب گردشگران به اشتباه فکر میکنند این دروازه شهر قدیم دهلی بوده است اما داستان ساخت و ساز این دروازه به زمان جنگ جهانی اول باز میگردد. در گذشته تا حدود دویست سال پیش، بیشتر شهرها دارای حصار دیواری و دروازه بوده اند و رفت و آمد مردمان شهر به وسیله همین دروازه ها چک میشده است. اما دروازه هند در دهلی نشانی از دروازه های قدیم نیست.

معرفی دروازه هند دهلی، مهم ترین بنای ملی جنگ جهانی اول

رزرو آنلاین تور هند (مثلث طلایی) تور دهلی | تور آگرا | تور جیپور از سامانه وبلاگ تورهای استانبول

تاریخچه دلیل ساخت و ساز دروازه هند دهلی

انگلیسی ها پس از جنگ دنیای اول آغاز به ساخت و ساز یادبودهای جنگی کردند و این کار نه تنها در انگلستان انجام میشد بلکه در سرزمین های مستعمره آن نیز ساخت این نوع بناهای یادبود شکل گرفت. ایده ساخت و ساز دروازه هند دهلی نیز در راستای همین گونه یاد بود ها بود که با هدف زنده نگه داشتن کشته های جنگ دنیای اول و ادای احترام به آنها ساخته شده است. در جنگ دنیای اول 90 هزار سرباز هندی جان خود را از دست دادند و جالب است بدانید نام این سربازها بر روی دروازه دهلی نو حک شده است.

هندی ها امیدوار بودند با شرکت در جنگ دنیای اول در جبهه سربازان بریتانیایی جنبش استقلال طلبی خود را توسعه دهند که متاسفانه اقدام آن ها بی فایده بود و نه تنها به استقلال کشور هندوستان یاری نکرد بلکه کشته های فراوانی نیز بر جای گذاشت. سربازان هندی در دیگر منطقه ها گروه های متفقین نیز از جمله، فرانسه، بلژیک، قاهره برای خدمت رسانی در جنگ دنیای اول فرستاده می شدند. دانستن همین قصه ها است که هویت بناها را شکل میدهند و هنگامی که از آن آگاهی داشته باشیم هدفمندتر با بازیدشان میرویم.

معماردروازه هند دهلی

معمار بنای دروازه هند یک طراح انگلیسی به نام سر ادوین لوتینز انگلیسی بود که بسیاری از بناهای یادبود جنگ را طراحی نموده و هم چنین وی طراح بخش دهلی نو در مرکز هندوستان نیز بوده که بسیاری از بناهای این منطقه با نام این معمار گره خورده است. سنگ بنا دروازه دهلی هند در سال 1921 به وسیله دوک کانات سومین پسر ملکه ویکتوریا گذاشته شد. ساخت بنای یادبود جنگ در دهلی تا سال 1931 ادامه یافت. سر لوتینز در ساخت دروازه هند از بنای طاق پیروزی فرانسه الهام گرفته است که خودش نیز در خاطراتش این نکته را یادآور شده است و به آن نیز افتخار نموده است.

این دروازه شکل و شمایل معماری هندوستان را به هیچ وجه ندارد و به سبک بنای اروپایی ساخته شده است و حتی در تزیین دیواره های آن از معماری غنی هندوستان تاثیر نگرفته است. اما در تزیین دیوارهای دروازه بمبئی المان های هندی دیده می گردد و با اینکه آن بنا هم معمار غربی دارد اما نشانه هایی از معماری هند را در طراحی به کار برده است.

معماری بنای دروازه هند دهلی

سر ادوین لوتینز این بنا را به صورت چهار طاقی ساخته است که از یک جهت دارای رفت و آمد است و از یک جهت دیگر با حضور مجسمه سنگی قابل رفت و آمد نیست. از طاق های موسوم به طاق رومی در ساخت دهانه های دروازه استفاده شده است. طاق پوشش قوسداری است که بین دو دیوار زده می گردد و سقف طاقی را معمار ایجاد میکند. اینکه طاقی ها طرااز باشند و شکست در آن ها ایجاد نگردد بسیار مهم است. این شیوه معماری در سرزمین های خاورمیانه از جمله بین النهرین و ایران در هزاره های دور استفاده می گردد.

بعد ها رومی ها خلاقیت در ساخت طاق ها به کار می برند که از لحاظ چینش آجر متفاوت از طاق های خاورمیانه ای است و به آن طاق های رومی گفته می گردد. اروپای قرون وسطی از طاق نوک تیز که عنصری اساسی در معماری گوتیک بود استفاده زیادی میکرد و بعدها برای ساخت پل طاق های هلالی تر را در بنا به کار میبردند که استحکام بیشتری داسته باشد. بنای دروازه هند دهلی با طاق قوسی که دهانه باریکی دارد، ساخته شده است که بی شباهت به معماری بناهای اروپایی در دوران قرون وسطی نیست و معمار از المان های معماری اروپایی به خوبی استفاده نموده است. این بنا یک گنبد کم عمق در سقف دارد که از کوچک ترین سقف های گنبدی در دنیا است.

هنگامی که از دور به بنا نگاه می کنید، گنبدخانه کوچک آن را نمیبیند زیرا یک دیوار تزیینی که بار بر نیست در دور گنبد وجود دارد و بسیار هوشمندانه به کار برده شده است. بنا با سنگ های مرمر قرمز ساخته شده است. زیر طاقی مشعلی نگه داشته می گردد که همیشه آن را شب ها روشن مینمایند و زیبایی بنا را دوچندان میکند. دو کتیبه بزرگ در قسمت بالایی دروازه و سمت اصلی بنا وجود دارد که روی یکی از آن نوشته شده است تقدیم به پرنده های شجاع هند که در فرانسه، آفریقای جنوبی و شرق دور کشته شده اند و در کتیبه دیگر از بزرگان نظامی هند نام برده شده است.

قسمت فوقانی دروازه پلکانی است و در همین جا نام سربازان حک شده است که نه تنها مردان هندی هستند بلکه نام زنان هندی نیز به چشم میخورد. در موقع غروب آفتاب بسیار دروازه هند دهلی زیبا است و موقع مناسبی برای گرفتن عکس های یادگاری است. در شب نیز یادتان باشد دروازه هند دهلی با نورپردازی به رنگ پرچم هند روشن می گردد که موجب اتحاد و همبستگی و غرور مردم هندوستان می گردد.

نمونه های مشابه دروازه هند دهلی در کشور های دیگر

چندین بنا دیگر که به عنوان یادبود و به صورت طاقی ساخته شده اند که قدیمی تر از دروازه هند دهلی است و از جمله بنای یادبود طاق پیروزی در کشور فرانسه است. این بنا برای یاد بود کشته های سربازان در جنگ های ناپلئون و انقلاب کبیر فرانسه ساخته شده است دروازه هند دهلی از به تاثیر معماری همین بنا ساخته شده است که ارتفاع بیشتری دارد.

طاق یاد بود کنستانین در در رم یکی دیگر از بنا های یادبود سربازان جنگی است. قدمت این بنا به 1700 سال می رسد و به وسیله مجلس سنا ساخته شد و امروزه یکی از نماد های شهر رم است که گردشگران بی شماری از آن بازدید مینمایند.طاق بنای پیروزی بارسلون نیز بنای قدیمی است که در سال 1888 ساخته شده است و معماری عصر گوتیک اروپا را نشان میدهد. تمامی این بناها به صورت طاقی شکل و برای نشان از یادواره ساخته شده اند.

بناهای اطراف دروازه هند در دهلی

بنای یاد بود دیگری به نام عمار جوان جوتی از جنس سنگ مرمر سیاه در فاصله کمی از دروازه هند دهلی قرار گرفته است که روی آن نماد کلاه یک سرباز قرار گرفته است. بنای یاد بود عمار جوان جوتی در 6 ژانویه 1972 میلادی به دستور ایندیا گاندی نخست وزیر ساخته شد. عمار جوان جوتی یکی از نظامیان هندی بود که در تاریخ 27 سپتامبر در سال 1947 میلادی توانست از کشور خود در مقابل مهاجمان پاکستانی دفاع کند و این پیروزی برای مردم هندوستان بسیار حائز اهمیت است و همه ساله روز پیروزی را جشن میگیرند و با گل و عود هندی دور تا دور قبر عمار جوان جوتی را تزیین می نمایند. در چهار طرفه مقبره عمار جوان جوتی در شب ها مشعل های پر نور روشن می گردد که به یادبود سربازانی که درجنگ های علیه هندوستان کشته شده اند و جنازه یشان مفقود شده است.

دروازه هند دهلی و یاد بود بنای عمار جوان جوتی در فضای پارک است که چمن کاری های زیبایی دارد و معمولا هندی ها در غروب آفتاب به این پارک می آیند و از فضای اطراف هند نیز لذت میبرند. در همین پارک حوضچه ای زیبا تعبیه شده است که فضای پارک را به خاطر آبی که دارد خنک نموده است و هم امکان سرگرمی قایق سواری برای ساکنان دهلی به وجود آورده است. عصرها و شب ها این مکان یکی از مکان های زنده هندوستان است که می توانید گپ و گفت خوبی با اهالی کشور هندوستان داشته باشید.

مراسم های ملی هند در اطراف دروازه دهلی

هر ساله در تاریخ تاریخ 26 ژانویه مصادف با هفت بهمن ماه به مناسبت روز ملی هندوستان رژه ای در اطراف هند برپا میگردد. این رژه از مقابل خانه رئیس جمهور هند آغاز می گردد و در مقابل دروازه هند دهلی انتها می یابد. این روز که از منظم ترین رژه های هندوستان که عظمت و شکوه ارتش هندوستان را میبینید و درشب نیز مراسم آتش بازی در آسمان اجرا می گردد. برای هندی ها این جشن بسیار مهم است و از دیگر استان ها به سوی هندوستان می آیند.

راستا دسترسی به در دروازه دهلی در هند

برای رسیدن به دروازه دهلی هند از مترو بهره ببرید و در ایستگاه باراخامبا پیاده شوید. این بنای تاریخی دارای هیچ ورودیه ای نیست و به صورت بیست و چهارساعته باز است اما غروب آفتاب و تا ساعت 23 شب بسیار برای بازدید مناسب است.

در آخر

شما را با یکی از برترین و مهم ترین جاذبه های گردشگری دهلی آشنا کردیم. شما می توانید در این مکان هم از یک بنای تاریخی و ملی مهم دوران جنگ دنیای اول تماشا کنید و هم گشت و گذار به همراه خانواده یا دوستان داشته باشید. نکاتی که در سفر احتیاج دارید را می توانید در مطلب مربوط به راهنمای سفر به دهلی در مجله وبلاگ تورهای استانبول مطالعه بفرمایید. اگر تجربه سفر به دهلی و بازدید از دروازه هند دهلی را دارید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: الی گشت

به "معرفی دروازه هند دهلی، مهم ترین بنای ملی جنگ جهانی اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دروازه هند دهلی، مهم ترین بنای ملی جنگ جهانی اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید