واردات خودرو های دست دوم از منطقه ها آزاد چقدر عایدی عاید دولت می نماید؟
به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، با توجه به اینکه خودرو های موجود در منطقه ها آزاد دست دوم محسوب می شوند صدور مجوز شماره گذاری این خودرو ها منجر به عایدی ریالی قابل توجه برای دولت خواهد شد.
به گزارش تسنیم، دو روز گذشته بود که سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نشست هیئت دولت خبر از نهایی شدن طرح صدور مجوز پلاک ملی برای خودرو های منطقه ها آزاد داد.
وی در ادامه گفته بود که خودرو های موجود در منطقه ها آزاد با شرایطی که هفته آینده اعلام خواهد شد، این مجوز را خواهند داشت که شماره گذاری شوند و در کل کشور مورد استفاده قرار بگیرند و این موضوع می تواند کمکی برای افزایش عرضه در بازار باشد.
در کنار این موضوع باید توجه داشت که این تصمیم دولت به معنای اجازه ورود خودرو های خارجی دست دوم به کشور است که طی سال های اخیر به طور کلی ممنوع بوده است.
عایدی قابل توجه دولت از صدور مجوز واردات خودرو های منطقه ها آزاد
اگر بخش قابل توجهی از خودرو های خارجی که در منطقه ها آزاد وجود دارد به بازار خودرو داخل کشور عرضه گردد می تواند نقش قابل قبولی در تامین تقاضا و کاهش التهاب بازار داشته باشد.
لازم به ذکر است، طبیعتا یکی از شروط صدور پلاک ملی برای خودرو های منطقه ها آزاد پرداخت حقوق ورودی و هزینه شماره گذاری است که این موارد عایدی های دولت را افزایش خواهد داد. براساس آنالیز هایی که در سال 1399 برای لایحه بودجه 1400 و به وسیله کمیسین تلفیق اجرا شده بود، مجوز این واردات با تعرفه 20 درصد می توانست عایدیی 17 هزار میلیارد تومانی برای دولت داشته باشد.
اما در حال حاضر نرخ محاسباتی ارز در گمرک از 4200 تومان به حدود 6 برابر و براساس نرخ ETS رسیده است. در حقیقت با فرض اینکه تعداد خودرو هایی که ممکن است وارد کشور شوند برابر بوده باشد، عایدی دولت از صدور این مجوز به طور قابل توجهی افزایش داشته است.
البته از آنجایی که برآورد دقیقی از تعداد خودرو هایی که ممکن است وارد کشور شوند وجود ندارد نمی توان رقم دقیقی در این خصوص اعلام نمود، اما قطعا وزارت صمت آنالیز هایی در این خصوص انجام داده است که بهتر است جهت شفاف شدن ابعاد مالی این موضوع، این آنالیز ها به صورت عمومی اعلام گردد.
منبع: فرارو