کسب و کار های 10 میلیاردر دنیا

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، میلیاردر ها جزو قدرتمندترین انسان های روی زمین هستند. آن ها نفوذ قابل توجهی بر بخش اعظمی از اقتصاد جهانی دارند و در طیف وسیعی از حوزه ها، از سیاست بین المللی تا رسانه و فعالیت های بشردوستانه و نوآوری های علمی، نقش های کلیدی بازی می نمایند. آن ها چهره های پشت برند های مطرحی، چون مایکروسافت، آمازون، تسلا، گوگل و نایک هستند.

کسب و کار های 10 میلیاردر دنیا

به گزارش جهانی اقتصاد، شرکت هایی که این میلیاردر ها بنا نهاده اند، ده ها و بعضا صدها هزار کارمند در اقصی نقاط جهان دارند. اکثریت قریب به اتفاق این میلیاردرها، خودساخته اند. سایرین، مثل برنارد آرنو و روپرت مرداک از قبل ثروتمند بوده اند، اما توانسته اند ثروت خود را به طرز چشمگیری افزایش دهند و یک امپراتوری در صنعت خود بنا نمایند. اغلب میلیاردرها، بیشتر ثروت خود را در قالب سهام شرکتی که تاسیس نموده اند نگهداری می نمایند. وقتی سهام شرکتشان جابه جا می گردد، ثروت آن ها نیز تغییر می نماید. به همین دلیل، یک نوسان ساده می تواند باعث گردد میلیاردر ها ثروت کلانی به دست آورند یا برعکس، از دست بدهند. یک رسوایی یا حتی یک جریان توییتری می تواند باعث گردد جایگاه یک فرد در فهرست میلیاردرها، پایین برود. طبق گزارش فوربس، در اول فوریه 2023، لری پیج و سرگی برین، هم بنیان گذاران گوگل در جایگاه هشتمین و دهمین افراد ثروتمند جهان قرار داشتند. اما در پی کاهش 9درصدی ارزش سهام شرکت مادر گوگل، یعنی آلفابت در ماه اخیر، هر دو نفر از فهرست 10 فرد ثروتمند جهان خارج شدند.

سایر افراد فهرست نیز دچار چنین روالی شده اند چرا که سهام شرکت ها مدام در حال نوسان است. مثلا در فوریه 2022، گواتام آدانی از هند، جای موکش آمبانی را گرفت و به ثروتمندترین مرد آسیا تبدیل شد. سال گذشته، ثروت او به 55 میلیارد دلار رسید و در اواخر ژانویه با ثروت 127 میلیارد دلاری، سومین فرد ثروتمند جهان شد. اما در 24 ژانویه و در پی گزارش شرکت هیندنبورگ مبنی بر ناپایداری مالی شرکت های تحت مالکیت آدانی، سهام شرکت های گروه آدانی به شدت سقوط کرد و خود او نیز از فهرست 10 فرد ثروتمند جهان خارج شد و حالا (در زمان تالیف این گزارش)، در جایگاه سی و دوم است.

در مارس 2021، مارک زاکربرگ، بنیان گذار فیس بوک، پنجمین فرد ثروتمند جهان بود. با ثروت 97 میلیارد دلار. اما از آن موقع ارزش سهام فیس بوک (با نام فعلی متا) 35 درصد کاهش یافته و باعث شده زاکربرگ از فهرست 10 نفر اول خارج گردد. او حالا (در زمان تالیف این گزارش) نفر شانزدهم است. نشریه فوربس که در وب سایت خود فهرست ثروتمند ها را در لحظه آپدیت می نماید، در ابتدای مارس، 10 فرد ثروتمند جهان را زیر ذره بین برده و یک بیوگرافی اجمالی از هر یک از آن ها منتشر نموده است. 10 فرد ثروتمند جهان کیستند؟ آن ها چگونه مسیر پولدار شدن را طی کردند؟ چطور به این جایگاه رسیدند؟ چهره های پشت برند های معتبر جهان چه کسانی هستند؟ (گفتنی است که فهرست، مربوط به تاریخ اول مارس است):

برنارد آرنو

ثروت: 8/ 210 میلیارد دلار

منبع ثروت: برند های لوکس LVMH

سن: 73

محل سکونت: پاریس

برنارد آرنو، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره LVMH است؛ بزرگ ترین شرکت برند های لوکس جهان که حدود 70 برند فشن و لوازم آرایشی را شامل می گردد، از جمله لویی ویتون، دیور و سفورا. در ژانویه 2021، LVMH، شرکت جواهرات تیفانی را به ارزش 8/ 15 میلیارد دلار خریداری کرد. پدر آرنو در کار ساخت وساز بود و توانسته بود میلیون ها دلار ثروت به دست آورد. آرنو برای آغاز کارش، 15 میلیون دلار از آن ثروت را در اختیار گرفت و برند کریستین دیور را خرید. چهار نفر از پنج فرزند او در امپراتوری LVMH فعالیت می نمایند. در ژانویه 2023، او مدیریت دیور را به دخترش دلفین سپرد.

ایلان ماسک

ثروت: 5/ 196 میلیارد دلار

منبع: تسلا، اسپیس اکس، توییتر

سن: 51

محل سکونت: تگزاس آمریکا

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت های خودرو های الکتریکی تسلا، شرکت موشک سازی اسپیس اکس و شبکه اجتماعی توییتر است. دو سوم ثروت او مربوط به تسلاست. او در اکتبر 2022، توییتر را به مبلغ 44 میلیارد دلار خریداری کرد. او که اصالتا اهل آفریقای جنوبی است، قبل از تولد 18 سالگی اش به کانادا نقل مکان کرد. در مشاغل مختلفی کار نموده بود. سپس در دانشگاه کویینز اونتاریو ثبت نام کرد. مدتی بعد انتقالی گرفت و به دانشگاه پنسیلوانیا رفت و با مدرک لیسانس اقتصاد از دانشگاه فارغ التحصیل شد.

او در سال 2002، اسپیس اکس را در نزدیکی لس آنجلس تاسیس کرد. در سال 2004، در حالی که یک سال از تاسیس تسلا گذشته بود، به عنوان سرمایه گذار و رئیس هیات مدیره به این شرکت پیوست. بعد ها به او لقب هم بنیان گذار را اعطا کردند. او که در سال 2008، مدیرعامل تسلا شد، دو سال بعد، شرکت را سهامی عام اعلام نمود. طی سال های 2020 و 2021، ارزش بازار شرکت به شدت افزایش یافت. در سپتامبر 2021، ماسک، ثروتمندترین فرد جهان شد. در نوامبر همان سال، ثروت او به رقم هنگفت 320 میلیارد دلار رسید. او تا دسامبر 2022، کماکان ثروتمندترین فرد جهان بود تا اینکه در پی کاهش 50 درصدی ارزش سهام تسلا از رقم تاریخی خود، جایگاه خود را از دست داد.

جف بزوس

ثروت: 4/ 117 میلیارد دلار

منبع: آمازون

سن: 59

محل سکونت: واشنگتن، آمریکا

جف بزوس در جولای 2021 از جایگاه مدیرعاملی آمازون استعفا داد، اما کماکان رئیس هیات مدیره است. همان ماه، او با یک موشک که به وسیله شرکت موشک سازی خصوصی اش، بلو اوریجین ساخته شده بود، به فضا رفت. بزوس خرده فروشی آنلاین آمازون را سال 1994 در گاراژ خانه اش در سیاتل راه اندازی کرد. آمازون ابتدا یک کتاب فروشی آنلاین بود. در آن موقع، کمتر کسی آنلاین خرید می کرد. طی سال های بعد، آمازون توسعه یافت و به حوزه های سینما و فیلم سازی نیز ورود کرد. در جولای 2017، بزوس توانست بیل گیتس را کنار بزند و جایگاه ثروتمندترین فرد جهان را از آن خود کند. گیتس نیز به جایگاه دوم رفت. او و گیتس بار ها از جایگاه اول به دوم جابه جا شدند. او از سال 2018 تا 2021، در گروه ثروتمندترین های جهان در فهرست فوربس، در جایگاه اول بود.

لری الیسون

ثروت: 3/ 112 میلیارد دلار

منبع: اوراکل

سن: 78

محل سکونت: آمریکا

لری الیسون در سال 1977، شرکت نرم افزار اوراکل را همراه با دو تن دیگر، بنیان نهاد و تا 2014، به عنوان مدیرعامل شرکت فعالیت می کرد. او حالا رئیس هیات مدیره و مدیر ارشد تکنولوژی شرکت است. طی این سال ها، اوراکل، شرکت های بسیاری را خریداری کرد. الیسون بعلاوه در تسلا سرمایه گذاری نموده و از سال 2018 تا 2022، یکی از اعضای هیات مدیره این شرکت بوده است.

وارن بافت

ثروت: 4/ 106 میلیارد دلار

منبع: برکشایر هاتاوی

سن: 92

محل سکونت: آمریکا

بافت یکی از پیروز ترین سرمایه گذاران تمام دوران است. او گرداننده شرکت های خوشه ای برکشایر است که مالک ده ها شرکت دیگر است، از جمله شرکت باتری سازی دوراسل و رستوران های زنجیره ای دیری کویین. او که فرزند یکی از نمایندگان کنگره آمریکا بود، اولین بار در 11 سالگی، اقدام به خرید سهام کرد. او در سال 2010، همراه با بیل و ملیندا گیتس، کمپین گیوینگ پلج را راه اندازی کردند و از میلیاردر ها خواستند که متعهد شوند حداقل نیمی از ثروت خود را به گروه های خیریه ببخشند. او خودش گفته که 99 درصد ثروتش را اهدا خواهد نمود. او تا به امروز، 5/ 51 میلیارد دلار از سهام شرکت هایش را به بنیاد گیتس بخشیده. این باعث شده او بخشنده ترین میلیاردر روی زمین باشد.

بیل گیتس

ثروت: 9/ 104 میلیارد دلار

منبع: مایکروسافت، سرمایه گذاری

سن: 67

محل سکونت: آمریکا

گیتس در دوران نوجوانی به برنامه نویسی و کامپیوتر علاقه مند شد. در سال 1975 از دانشگاه هاروارد انصراف داد تا همراه با دوست دوران دبیرستانش، پاول آلن، مایکروسافت را تاسیس نمایند. او به مدت 25 سال، مدیرعامل شرکت بود و تا 2014 نیز رئیس هیات مدیره شرکت باقی ماند. او نهایتا در سال 2020، از هیات مدیره نیز کنار رفت. او در حال حاضر، در چند شرکت سرمایه گذاری نموده، از جمله دیر اند کو و ریپابلیک سرویسز. نشریه فوربس، نخستین بار او را در سال 1987 به عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی کرد. او از سال 1995 تا 2017، کماکان ثروتمندترین فرد جهان بود (به جز در سال 2008 و از 2010 تا 2013). گیتس در سال 2018، جای خود را به جف بزوس داد. دلیلش تا حد زیادی این بود که او 59میلیارد دلار از ثروتش را به بنیاد خیریه اش بخشید.

کارلوس اسلیم هلو

ثروت: 9/ 89 میلیارد دلار

منبع: مخابرات، سرمایه گذاری

سن: 83

محل سکونت: مکزیک

کارلوس اسلیم و خانواده اش، گرداننده آمریکا موویل هستند؛ بزرگ ترین هلدینگ مخابراتی آمریکای لاتین و فعال در بیش از 15 کشور. اسلیم و چند شریک خارجی اش در سال 1990، شرکت مخابرات دولتی تلمکس را خریداری کردند که حال جزئی از آمریکا موویل است. او بعلاوه مالک سهام در چند شرکت ساخت وساز، معدن، کالا های مصرفی و املاک و مستغلات است. او سابقا مالک 17 درصد نیویورک تایمز بود که در سال 2021، آن را فروخت. اسلیم از سال 2010 تا 2013، جای گیتس و بافت را گرفت و ثروتمندترین فرد جهان شد. او پیش از آنکه وارد حوزه کسب و کار گردد، در دانشگاهی در مکزیک، ریاضی درس می داد.

موکش آمبانی

ثروت: 3/ 83 میلیارد دلار

منبع: پتروشیمی، مخابرات

سن: 65

محل سکونت: هندوستان

آمبانی، رئیس هیات مدیره و گرداننده شرکت ریلاینس اینداستریز با ارزش 104 میلیارد دلار است که در حوزه های مختلفی از جمله پتروشیمی، نفت، گاز، مخابرات و خرده فروشی فعالیت می نماید. پدر او که یک تاجر نخ و پارچه بود، در سال 1966 ریلاینس را تاسیس کرد. ابتدا فعالیت این شرکت کوچک، محدود به فراوری پارچه بود. پس از مرگ پدر در سال 2002، موکش و برادرش امپراتوری خانوادگی را بنا نهادند. موکش به مدت 14 سال، ثروتمندترین فرد هندوستان بود تا اینکه در فوریه 2022، جای خود را به گواتام آدانی داد. در فوریه 2023 و در پی کاهش ثروت آدانی، موکش دوباره به ثروتمندترین فرد هند تبدیل شد.

استیو بالمر

ثروت: 9/ 80 میلیارد دلار

منبع: مایکروسافت، سرمایه گذاری

سن: 66

محل سکونت: آمریکا

بالمر که همکلاسی بیل گیتس در دانشگاه هاروارد بود از سال 2000 تا 2014، مدیرعاملی مایکروسافت را بر عهده داشت. او در 1980، پس از انصراف از رشته MBA به عنوان سی امین کارمند به مایکروسافت پیوست.

فرانسوا بتانکور میرز

ثروت: 7/ 80 میلیارد دلار

منبع: لورآل

سن: 69

محل سکونت: فرانسه

فرانسوا بتانکور، نوه بنیان گذار غول لوازم آرایشی لورآل، ثروتمندترین زن جهان است. او و خانواده اش مالک 33 درصد سهام این شرکت هستند. او از سال 1997، عضو هیات مدیره شرکت بوده و رئیس هیات مدیره این هلدینگ خانوادگی نیز هست. او پس از مرگ مادرش لیلین، در سال 2017، ثروتش را به ارث برد. او بعلاوه رئیس بنیاد بشردوستانه خانوادگی اش نیز هست که فعالیت هایی در راستای پیشبرد علم و هنر انجام می دهند.

منبع: فرارو

به "کسب و کار های 10 میلیاردر دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسب و کار های 10 میلیاردر دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید