کدام فیلم ها برای نمایش در جشنواره مجوز گرفتند؟
به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، این فهرست شامل تمام فیلم هایی است که حداقل در یک بخش از نگاه هیأت داوران، نامزد دریافت سیمرغ شده اند. معرفی 16 فیلم سودای سیمرغ صبح سه شنبه 7 بهمن ماه توسط دبیر این دوره از جشنواره در قالب نشست زنده اینترنتی انجام شد.
فیلم خط فرضی
در فاصله کمتر از چهار روز مانده به آغاز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، بالاخر فهرست نهایی فیلم های حاضر در این دوره از جشنواره اعلام شد. برخلاف اخبار قبلی تعداد فیلم ها حتی از 22 فیلم کاهش پیدا کرد و 16 فیلم مجوز نمایش در جشنواره امسال را پیدا کردند.
این فهرست شامل تمام فیلم هایی است که حداقل در یک بخش از نگاه هیأت داوران، نامزد دریافت سیمرغ شده اند. معرفی 16 فیلم سودای سیمرغ صبح سه شنبه 7 بهمن ماه توسط دبیر این دوره از جشنواره در قالب نشست زنده اینترنتی انجام شد.
سید محمدمهدی طباطبایی نژاد همچنین اسامی 5 فیلم نامزد شده در بخش مستند بلند و 6 فیلم بخش کوتاه داستانی را هم گفت. رونمایی از پوستر این دوره بخش دیگری از این برنامه کوتاه بود که پخش زنده تلویزیونی هم شد.
صلاحیت نمایش 16 فیلم با نامزدی سیمرغ و تأیید شورای نظارت
در میان 62 فیلمی که شرایط لازم برای ورود به جشنواره را داشتند و توسط هیأت هفت نفره داوران مورد ارزیابی قرار گرفتند، فیلم اولی ها با 23 فیلم طلایه دار بودند. در این فهرست کوتاه هم سهم فیلم اولی ها 7 فیلم است.
خط فرضی به کارگردانی فرنوش صمدی، روزی روزگاری آبادان حمیدرضا آذرنگ، زالاوا ارسلان امیری، گیج گاه عادل تبریزی، مامان آرش انیسی، مصلحت نظام حسین دارابی و منصور سیاوش سرمدی فیلم اولی هایی هستند که آثارشان از نگاه هیأت داوران برای دریافت سیمرغ کاندیدا شده و قرار است در جشنواره به نمایش دربیایند.
نام های آشنایی، چون ستاره اسکندری (خورشید آن ماه)، هوشنگ گلمکانی (آهو) و حسین سهیلی زاده (نیلگون) از جاماندگان این بخش هستند. در میان فیلمسازان کاربلد و آزمون پس داده هم با وجود حذف چند چهره شاخص همچنان فیلمسازانی حضور دارند که تنور امسال جشنواره را گرم کنند.
ابلق نرگس آبیار که به گفته یکی از منتقدان سینمایی جزو بهترین کار های این فیلمساز است، یکی از کنجکاوی های بزرگ جشنواره است.
فیلم روزی روزگاری آبادان
بی همه چیز سومین ساخته سینمایی محسن قرایی با فهرست بلندبالایی از بازیگران شناخته شده همچون پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور و... از جمله آثاری است که اشتیاق برای دیدن آن بالاست.
به این فهرست می توان تی تی آیدا پناهنده را هم افزود که با اسرافیل و ناهید هم در مجامع بین المللی خوش درخشیده و هم تم زنانه و همیشگی سینمایش با اقبال منتقدان و مخاطبان همراه بود. الناز شاکردوست و هوتن شکیبا از بازیگران این فیلم هستند که علاوه بر تی تی در ابلق آبیار هم حضور مشترک دارند.
شیشلیک محمدحسین مهدویان که کمدی- اجتماعی است و فضایی متفاوت از دیگر آثار این فیلمساز دارد، با وجود حواشی هفته اخیر و اعمال اصلاحیه های متعدد از سوی شورای بازبینی به این فیلم، اجازه ورود به جشنواره فیلم فجر را یافت.
رضا عطاران یکی از بازیگران این فیلم است که علاوه بر شیشلیک، روشن سید روح الله حجازی را هم در جشنواره دارد؛ دو فیلمی که پس از کش و قوس فراوان در جشنواره امسال حضور یافته اند. فیلم تازه روح الله حجازی هم از جمله آثاری است که در اخبار اولیه اعلام شد به دیوار ممیزی خورده و سازندگانش با اعمال تغییرات موانع نمایش فیلم را برطرف کرده اند.
ستاره بازی هاتف علیمردانی که علاوه بر شبنم مقدمی، فرهاد اصلانی و علی مصفا با حضور بازیگران خارجی در کانادا تولید شده در کنار تک تیرانداز علی غفاری، رُمانتیسم عماد و طوبا کاوه صباغ زاده و یدو مهدی جعفری از دیگر فیلم هایی هستند که با کاندیدا شدن برای سیمرغ مجوز نمایش در جشنواره امسال را پیدا کردند.
همچنین پس از بازبینی 31 فیلم مستند بلند (بالای 70 دقیقه) و 38 فیلم کوتاه (3 تا 15 دقیقه) از خروجی های جشنواره سینما حقیقت و جشنواره فیلم کوتاه تهران، نامزد های این دو بخش هم اعلام شدند.
ایساتیس (علیرضا دهقان)، خانه (افسانه سالاری)، رؤیا های خالکوبی شده (مهدی گنجی)، کودتای 53 (تقی امیرانی) و هجده هزار پا (مهدی شامحمدی) در بخش مستند بلند و جلد (احسان معجونی)، شاهد (علی عسگری)، گوشت تلخ (فرید حاجی)، ماسک (نوا رضوانی) و ناهید (صمد علیزاده) و شرایط اورژانسی (مریم اسمی خانی) در بخش کوتاه داستانی نامزد های این دو بخش هستند.
فیلم ستاره بازی
این 16 فیلم تمام بضاعت سینما نیست
هر سال حرف و حدیث ها درباره فیلم ها و فیلمساز ها پس از اعلام اسامی فیلم های راه یافته به جشنواره توسط هیأت انتخاب آغاز می شود.
امسال با حذف هیأت انتخاب و توقف تولید آثار سینمایی به خاطر شرایط کرونا تصور این بود که جنجال های فیلم های راه نیافته به جشنواره کمتر شود و برگزارکنندگان جشنواره با دست بازتری نسبت به گزینش آثار اقدام کنند، اما تجربه نشان داد که این سر و صدا ها جزو جدایی ناپذیر جشنواره است و باید باشد که اطمینان بیابیم که این جشنواره خودمان است؛ با همه تب و تاب هایش. جشنی 10 روزه داریم و قرار است تنها بخشی از واقعیت یک ساله سینمای ایران را رصد کنیم.
دستاورد سینمای ایران به این 16 اثر محدود نمی شود. نه بودن فیلم در جشنواره اثبات بهتر بودن آن است و نه راه نیافتنش بهانه ای برای احساس قربانی شدن. اگر چه مسلماً با حذف حلقه شورای بازبینی و نظارت سرنوشتی متفاوت در انتظار برندگان اصلی سیمرغ بود.
قاتل و وحشی در گیر و دار ممیزی
انتشار فهرست فیلم های کنار گذاشته از جشنواره بسیاری را غافلگیر کرد، اگر چه شاید با وجود حواشی هفته گذشته عنوان غافلگیری برای غیبت قاتل و وحشی در میان 16 فیلم راه یافته به جشنواره متناقض به نظر برسد، اما وقتی همه اهالی سینما و دوستدارانش پس از یک سال منتظر حضور این فیلم در این دوره از جشنواره بوده باشند و به شکل جدی نمایش این فیلم را مطالبه کرده باشند، می توان عنوان غافلگیری را برای حذف فیلم تحسین شده حمید نعمت الله استفاده کرد.
قاتل و وحشی شاید مهم ترین نام در بین حذف شدگان جشنواره سی ونهم است؛ دلیلی که از سوی رسانه ها برای عدم نمایش این فیلم عنوان شده نمایش موی تراشیده و گوش لیلا حاتمی بود. محمد مهدی طباطبایی نژاد در گفت وگویی اعلام کرده که در صورت صدور پروانه نمایش، این فیلم در بخش خارج از مسابقه به نمایش در می آید.
شگفتی بعدی، نبود فیلم چپ، راست حامد محمدی در میان فیلم های منتخب جشنواره امسال بود؛ فیلمی که به خاطر مضمون سیاسی اش در برخی رسانه ها از آن به عنوان بازگشت دوباره تهیه کننده اش منوچهر محمدی به روز های پر حاشیه مارمولک یاد می شود.
طبق اطلاعات منتشر شده در کانال سینما دیلی، فیلم تازه حامد محمدی داستان جابه جایی بچه های یک زوج اصولگرا و اصلاح طلب در بیمارستان است که سبب ماجرا های مختلفی می شود؛ در فیلم اشاره ها و کنایه های فراوانی به اتفاقات سیاسی روز وجود دارد.
رامبد جوان، پیمان قاسم خانی، ویشکا آسایش، سارا بهرامی، سروش صحت، ستاره اسکندری و... از جمله بازیگران این فیلم هستند، البته دبیر جشنواره در مصاحبه با ایسنا حذف فیلم دیگری غیر از قاتل و وحشی به خاطر مشکل ممیزی را رد کرده و گفته: بجز همین یک فیلم که اصلاً در اختیار جشنواره قرار نگرفته تا داوران ببینند، بقیه فیلم ها توسط هیأت داوری دیده شده و هر آنچه در بخش سودای سیمرغ نیست در واقع در سبد انتخاب داوران قرار نداشته است.
اعتراض ها به فیلم های بازمانده از فهرست نهایی در مقایسه با شرایط سال های گذشته بهتر بود و حداقل در روز گذشته رسانه ها بازتاب بیانیه های اعتراضی صاحبان آثار نبود. صحنه زنی از معدود بازماندگان فجر بود که سازندگانش اعتراضات تندی را نسبت به حذف این فیلم عنوان کردند.
منبع: روزنامه ایران
منبع: فرادید