حسینی اطلاع داد: راه اندازی 31 سالن ورزشی ویژه نابینایان
به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت روز جهانی معلولین پیامی صادر کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در پیغامی 13 آذر روز دنیای معلولین را به دانش آموزان با احتیاجهای ویژه و خانواده های آنها، از معلمان، مربیان، مدیران و همه نیروهای شاغل در مراکز استثنایی، سیاست گذاران وبرنامه ریزان، تشکل های مردمی پیگیر حقوق دانش آموزان معلول تبریک گفت.
متن کامل پیغام به توضیح ذیل است:
13آذر سال جاری (سوم دسامبر) روزدنیای معلولین است، پایش دوباره میزان تحقق حقوق معلولین دردنیا، وجه تسمیه این روز است وفرصتی است برای بازنگری آنچه باید برای تحقق حقوق انسانی بزرگترین اقلیت دنیا صورت گیرد. روزدنیای معلولین میعادگاهی برای تجدید میثاق و کوششی دوباره برای تعمیم شناخت جوامع و اقشار مردم از احتیاج ها و استعدادهای معلولین و ارزیابی میزان موفقیت در فراگیرسازی خدمات در راستای توانمندسازی، احقاق حقوق انسانی وشهروندی و از همه مهمترآشنایی معلولین نسبت به حقوق مادی و معنوی خودشان است تا با مشارکت همه جانبه و ارائه راهکار های مناسب، موانع و آسیب های موجود برطرف گردد.
سازمان آموزش وپرورش استثنایی با درک شعار سال جاری یعنی همه ناتوانی ها وعواقب ناشی ازآنها قابل مشاهده نیستند، تدوین برنامه های تحوّلی مبتنی براسناد فرادستی، ناظر بر ارائه وارتقای مستمر خدمات کمی وکیفی آموزشی، پرورشی وتوانبخشی به دانش آموزان با احتیاجهای ویژه وخانواده های آنها را به عنوان طیفی ازمعلولین در دستور کارخود قرارداده است و می کوشد تا با توسعه کمی وکیفی، عدالت آموزشی و تبدیل نیروی انسانی به سرمایه اجتماعی، ازهمه ظرفیت های موجود برای عبور ازبحران بیماری کووید 19 و ساختن جامعه ای پویا، سرزنده و بانشاط بهره برداری نماید. موضوع دیگری که سال جاری مورد توجه است به سوی دنیای فراگیر، قابل دسترس و پایدار برای معلولان پس از کووید 19 می باشد، عواقب اجتماعی، فرهنگی واقتصادی، ناشی از همه گیری بیماری کووید 19 و درک این واقعیت که این بحران دنیای، معلولین را بیشتر درمعرض خطر نابرابری های اجتماعی قرار می دهد، لزوم مداخله در بحران و تأکید بر رعایت عدالت در توزیع فرصتها و بهینه سازی خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی در زیست بوم کرونا، زمینه به روزسازی برنامه های سازمان با جلب مشارکت همه ذینفعان را فراهم ساخته است.
اجرای 110 جلسه ویدئوکنفرانس برای توجیه شرایط موجود و برنامه های سازمان برای استانها، 35 سامانه نرم افزاری، ایجاد7 پایگاه آموزش مجازی، فراوری 55 فیلم آموزشی، همکاری با شبکه آموزش و مدرسه تلویزیونی، اختصاص یکروز تدریس به دانش آموزان با احتیاجهای ویژه، تدوین اطلس یادگیری برای شرایط مختلف شیوع بیماری کرونا، استفاده از بستر شبکه شاد برای ارائه آموزش های مجازی، تجهیز این شبکه به گویا ساز، راه اندازی مجلس مجازی اولیاء، دانش آموزان و معلمان، پایگاه جامع آموزش مجازی، متناسب سازی 1000 عنوان کتاب، 30 رشته مهارتی، 42 رشته فنی وحرفهای و 80 رشته کارودانش، راه اندازی نهضت آموزش زبان اشاره، بریل آموزی وآموزش وتربیت معلمان با مهارتهای چندگانه، مناسب سازی 725 فضای آموزشی و هدفگذاری مناسب سازی 1296 فضای آموزشی تاپایان سالجاری، راه اندازی 31 سالن ورزشی، 3 مرکز جامع تشخیص، آموزش و توان بخشی، پارک تحرّک و جهت یابی ویژه نابینایان و ساخت 2 واحد اتاق چند حسی ازجمله اقدامات مناسب سازی نوآورانه سازمان درراستای توسعۀ عدالت آموزشی است.
تدوین سه برنامه تحوّلی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام و طلایی و توسعه مشارکت ها، کاهش تمرکز و اجتماعی شدن، با 8 برنامه 31 فعالیت نوآورانه و تاسیسی و استمرار 5 برنامه و 16 فعالیت نیز برنامه عملیاتی است که برای توسعه کمی وکیفی آموزش وپرورش استثنایی تدوین وتاکنون 50 درصد اهداف بسته های تحولی محقق شده است.
اینجانب با تبریک روز دنیای معلولین به دانش آموزان با احتیاجهای ویژه و خانواده های آنها، از معلمان، مربیان، مدیران و همه نیروهای شاغل در مراکز استثنایی، سیاست گذاران وبرنامه ریزان، تشکل های مردمی پیگیر حقوق دانش آموزان معلول و همه دغدغهمندان رشد و توسعه فردی، اجتماعی، فرهنگی واقتصادی معلولین که با درک سختی ها ومشکلات موجود، صادقانه برای استمرار ارائه خدمات آموزشی، پرورشی وتوانبخشی به این عزیزان کوشش می نمایند، تقدیر وتشکر صمیمانه خود را اعلام می نمایم. سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور با اعتقاد بر این که رشد وتوسعه توانمندیهای معلولین، زمینه ساز غنی سازی جامعه است، با رویکرد ارتباطات و مشارکت مستمر و منظم ذی نفعان و با تکیه براصول تفکّر فراگیر، تعالی فراگیر، تعامل فراگیر، تشکّر فراگیر و تذکّرفراگیر از همه ظرفیت های درون سازمانی، فرا سازمانی، برون سازمانی برای توسعه کمّی وکیفی خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی به دانش آموزان با احتیاجهای ویژه بهره برداری می نماید.
امید است با استعانت از خداوند سبحان، در دستیابی به اهداف عالیه نظام تعلیم وتربیت جمهوری اسلامی ایران، به ویژه پوشش تحصیلی فراگیر کمّی وکیفی بچه ها و نوجوانان دارای احتیاج ویژه و با ترسیم آینده ای روشن، درتحقق مراتبی از حیات طیّبه براساس سند تحول بنیادین سهیم باشیم.
منبع: خبرگزاری پانا