منوچهر آریان پور، تنها بازمانده نسل اول فرهنگ نویسان کشور، درگذشت

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، منوچهر آریان پور کاشانی، بنیان گذار مدرسه عالی ترجمه و تنها بازمانده نسل اول فرهنگ نویسان کشور درگذشت. این فرهنگ نویس و مترجم که مؤلف مجموعه فرهنگ های آریان پور نیز بود، دوشنبه 6 دی ماه امسال در سن 92 سالگی در شهر سن دیگوی آمریکا از جهان رفت.

منوچهر آریان پور، تنها بازمانده نسل اول فرهنگ نویسان کشور، درگذشت

بدون شک منوچهر آریان پور با تألیف فرهنگ آریان پور و انتشار لغت نامه های فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی خدمت فراموش نشدنی و بزرگی به سرزمین ایران کرد. علاوه بر این او یکی از بزرگ ترین مترجمان برجسته معاصر بود که آثار مهمی را به زبان فارسی ترجمه نموده بود.

دکتر منوچهر آریان پور در تاریخ هفتم شهریور سال 1308 در کاشان به جهان آمده و به یاری پدرش توانسته بود مدرسه عالی ترجمه را در سال 1348 بنیان گذاری کند. پدر او عباس آریان پور نیز یک مترجم و فرهنگ نویس برجسته بود که در عین حال ریاست مدرسه عالی ترجمه را نیز عهده دار بود.

منوچهر آریان پور تحصیلات ابتدایی و هدایت خود را به خاطر شغل پدر در شهرهای اصفهان، آبادان، مشهد و تهران گذراند و در سال 1329 دیپلم خود را در رشته علوم طبیعی از دبیرستان البرز تهران اخذ کرد و سپس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه تهران پذیرفته شد و پس از سه سال از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

او سپس برای ادامه تحصیل به کشور آمریکا مهاجرت کرد و مدرک فوق لیسانس خود را نیز در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه کلرادو اخذ کرد. وی در سال 1958 با نگارش رساله ای درباره والتر رالی مدرک دکترای خود را نیز از دانشگاه کلرادو گرفت. سال 1337 بود که آریان پور به ایران بازگشت و ریاست دارالترجمه بانک توسعه صنعت و معدن را بر عهده گرفت و همزمان در دانشسرای عالی با مقام استادیاری به تدریس پرداخت.

سه سال بعد بار دیگر به آمریکا بازگشت و مدتی را در دانشگاه های بوناویستا و میزوری به تدریس پرداخت. او در سال 1349 مجدداً به ایران بازگشت و تا پیروزی انقلاب اسلامی قائم مقام و مدرس مدرسه عالی ترجمه باقی ماند.

منوچهر آریان پور در سال های شروعین دهه 1350 به یاری دانشجویان و بعضی استادان همان مدرسه عالی کار تألیف فرهنگ آریان پور را شروع کرد که ثمره آن امروز انواع لغت نامه های فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی است، اما پس از انقلاب، منوچهر آریان پور بار دیگر به آمریکا رفته و در دانشگاه بوناویستا به تدریس زبان و ادبیات انگلیسی ادامه داد و نهایتاً در سال 1995 با درجه استاد تمام از این دانشگاه بازنشسته شد.

او که سال های پایانی عمر خود را در کشور آمریکا زندگی می کرد از آن به بعد ساکن شهر سن دیه گو شد و کار فرهنگ نویسی را ادامه داد. وی عضو انجمن استادان دانشگاه امریکا (AAUP) بود.

مجموعه کتاب های فرهنگ پیشرو آریان پور مشتمل بر فرهنگ های هفت جلدی انگلیسی به فارسی، چهار جلدی فارسی به انگلیسی، دو جلدی گسترده، یک جلدی فراگیر تنها بعضی از آثار منتشر شده از منوچهر آریان پور است.

منوچهر آریان پور از سال ها پیش در کار فرهنگ نویسی دوزبانه با پدرش همکاری داشت و فرهنگ نامه هایی با نام هردوی آن ها منتشر شده است. بعد از فوت پدر او به طور مستقل، به کار فرهنگ نویسی دو زبانه (انگلیسی و فارسی) پرداخت و فرهنگی را بر اساس فرهنگ لغت انگلیسی Websters new world تألیف و منتشر کرد.

منوچهر آریان پور در سال 1378 کل اموال موروثی خاندان آریان پور کاشانی را به دانشگاه کاشان هدیه کرد. ارزش این اموال که شامل چند واحد مسکونی، باغ، زمین و مرکز آموزش عالی است، در آن موقع بیش از 10 میلیارد تومان برآورد می شد. وی بعلاوه حق تألیف کتاب های خود را پس از مرگ به این دانشگاه واگذار نموده بود. او بعلاوه حق تألیف کتاب های خود را پس از مرگ به این دانشگاه واگذار نموده بود. از آثار مرحوم منوچهر آریان پور می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فرهنگ پیشرو آریان پور انگلیسی ـ فارسی 1جلدی، 1377
  • فرهنگ پیشرو آریان پور 6 جلدی، با همکاری بهرام دلگشایی، 1377
  • فرهنگ زود آموز پیشرو آریان پور 1378
  • فرهنگ گستردهٔ دانشگاهی پیشرو آریان پور 2 جلدی، 1379
  • فرهنگ هدیه پیشرو آریان پور 1379
  • فرهنگ همراه پیشرو آریان پور 1378
  • فرهنگ هم سفر پیشرو آریان پور 1378

دکتر آریان پور علاوه بر آن که با فرهنگ های لغت و مطالعاتش در ریشه یابی لغات مشترک فرهنگ های هند و اروپایی شناخته شده است، در اوج وطن دوستی و علاقه به ایران، همه آموخته ها و اندوخته های خودش را ارزانی مردم سرزمینش می دانست.

او سال ها در دفعات مختلف به ایران، زادگاهش کاشان، و دانشگاه کاشان آمد و برای دانشجویان و اساتید کرسی درس و سخنرانی علمی عمومی برگزار و با حضور در مجامع مختلف به ترغیب و تشویق اقشار مختلف مردم از دانش آموزان تا دانشگاهیان و عموم شهروندان اقدام کرد.

بخشش حق التألیف کتاب ها، املاک موروثی در ایران و اعطای جایزه سالانه آریان پور بخشی از اقدامات مهرورزانه این استاد مبرز و فرهنگ دوست در دانشگاه کاشان بوده است.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "منوچهر آریان پور، تنها بازمانده نسل اول فرهنگ نویسان کشور، درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منوچهر آریان پور، تنها بازمانده نسل اول فرهنگ نویسان کشور، درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید