انواع اختلالات خواب، علل، علائم و روش های درمانی آن

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، بی خوابی به ناتوانی در خواب اشاره می نماید که می تواند ناشی از استرس و اضطراب، هورمون ها یا مسائل گوارشی باشد. بعلاوه ممکن است نشانه ای از یک بیماری دیگر باشد. بی خوابی برای سلامت کلی و کیفیت زندگی شما بسیار مضر است و می تواند باعث بروز مسائل گردد

انواع اختلالات خواب، علل، علائم و روش های درمانی آن

اختلال خواب چیست؟

اختلال خواب شرایطی است که اغلب توانایی فرد برای داشتن خواب کافی را تحت تأثیر قرار می دهد. طبیعی است که گاهی اوقات مسائل خواب را تجربه کنید. اغلب مسائل خواب می تواند یک تجربه خسته نماینده و ناتوان نماینده باشد. نادیده گرفتن مسائل خواب و اختلالات خواب می تواند به سلامت جسمی آسیب برساند و منجر به افزایش وزن، حوادث، عملکرد شغلی، مسائل حافظه و ایجاد اختلال در روابط فرد گردد.

شما می توانید با ردیابی علائم و الگوهای خواب خود، علت اختلالات خواب را پیدا نموده و با ایجاد تغییرات سالم در عادات روزانه و معمول، مسائل خواب خود را حل کنید. بسته به نوع اختلال خواب، ممکن است افراد دچار مسئله ای در خواب باشند و در طول روز احساس خستگی نمایند. کمبود خواب می تواند تأثیر منفی بر انرژی، خلق، تمرکز و سلامت کلی داشته باشد.

در بعضی موارد، علت اختلالات خواب می تواند نشانه ای از شرایط پزشکی دیگر یا سلامت روانی باشد. اگر مشکوک به اختلال خواب هستید؛ تشخیص و درمان علت اختلالات خواب می تواند برای شما مفید واقع گردد. اگر درمان درستی برای مشکل خود نداشته باشید، اثرات منفی اختلالات خواب می تواند منجر به پیامدهایی بر سلامتی گردد و توانایی شما در انجام فعالیت های روزمره را مختل کند.

انواع اختلالات خواب

انواع مختلف اختلالات خواب وجود دارد. از جمله:

بی خوابی: بی خوابی به ناتوانی در خواب اشاره می نماید که می تواند ناشی از استرس و اضطراب، هورمون ها یا مسائل گوارشی باشد. بعلاوه ممکن است نشانه ای از یک بیماری دیگر باشد. بی خوابی برای سلامت کلی و کیفیت زندگی شما بسیار مضر است و می تواند باعث بروز مسائل زیر گردد:

* افسردگی؛

* اِشکال در تمرکز؛

* تحریک پذیری؛

* افزایش وزن

* ایجاد اختلال در عملکرد شما در مدرسه یا محل کار

متأسفانه بی خوابی در ایالات متحده، بسیار شایع است. تقریبا 50 درصد از بزرگسالان آمریکایی در برهه ای از زندگی شان دچار بی خوابی می شوند. این اختلال بیشتر از همه در میان سالمندان و زنان دیده می گردد.

سه نوع بی خوابی وجود دارد:

مزمن: هنگامی که بی خوابی به طور منظم برای حداقل یک ماه ادامه دارد.

متناوب: هنگامی که بی خوابی به صورت دوره ای اتفاق می افتد.

گذرا: هنگامی که بی خوابی در هر بار فقط برای چند روز طول می کشد.

آپنه خواب: آپنه خواب با وقفه در تنفس در طول خواب مشخص می گردد. این حالت، یک شرایط پزشکی جدی است که می تواند موجب بیدار شدن در طول شب گردد.

خواب پریشی: خواب پریشی یک کلاس از اختلالات خواب است که باعث حرکات غیر طبیعی در طول خواب می گردد.

انواع خواب پریشی عبارت اند از:

* راه رفتن در خواب

* حرف زدن در خواب

* تغذیه

* تماشا کابوس

* شب ادراری

* حمله خواب:حملات خواب در طول روز رخ می دهد. به این معنی که شما ناگهان احساس خستگی می کنید و بدون هشدار می خوابید. اختلال حمله خواب بعلاوه می تواند موجب فلج خواب گردد. در این حالت پس از بیدار شدن، از نظر جسمی نمی توانید حرکت کنید. حمله خواب ممکن است به خودی خود رخ دهد، بعلاوه این حالت با بعضی اختلالات عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس همراه است.

سندروم پای بی قرار

سندروم پای بی قرار (RLS) یعنی احتیاج شدید به تکان دادن پاها. این احتیاج گاهی اوقات با حس مورمور شدن و سوزش در پاها همراه است. درحالی که این علائم می توانند در طول روز اتفاق بیفتند، اما در شب بسیار شایع تر هستند. RLS اغلب با مسائل سلامتی خاص ازجمله ADHD و بیماری پارکینسون مرتبط است، اما علت دقیق آن مشخص نیست.

نارکولپسی

نارکولپسی حملات خوابی است که در طول روز اتفاق می افتند. این بدان معناست که شما ناگهان احساس خستگی می کنید و بدون اطلاع به خواب می روید. این اختلال اغلب می تواند به فلج خواب نیز منجر گردد؛ شرایطی که باعث می گردد شما قادر نباشید بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، بدن تان را حرکت دهید. هرچند نارکولپسی ممکن است به خودی خود رخ دهد، اما معمولا به اختلالات عصبی خاصی مانند اسکلروز چندگانه یا ام اس (MS) مربوط است.

علت اختلال خواب

بسیاری از بیماری ها، شرایط و اختلالاتی وجود دارد که می توانند علت اختلالات خواب باشند. در بسیاری از موارد، اختلالات خواب به عنوان یک نتیجه از یک مشکل بهداشتی به وجود می آید.

آلرژی و مسائل تنفسی: آلرژی، سرماخوردگی و عفونت های تنفسی فوقانی می تواند علت اختلالات خواب در شب گردد. ناتوانی در نفس کشیدن به وسیله بینی نیز می تواند باعث مسائل خواب گردد.

شب ادراری: شب ادراری یا ادرار مکرر ممکن است خواب شما را مختل نموده و موجب بیدار شدن در طول شب گردد. عدم تعادل هورمونی و بیماری های دستگاه ادراری ممکن است به ایجاد این شرایط یاری کند.

استرس و اضطراب: استرس و اضطراب اغلب تأثیر منفی بر کیفیت خواب دارند. کابوس، صحبت کردن یا راه رفتن در خواب نیز از علل اختلالات خواب هستند.

درد مزمن: در بعضی موارد حتی بعد از خوابیدن، به خاطر درد شدید بیدار می شوید.

بعضی از شایع ترین علل درد مزمن عبارت اند از:

* آرتروز

* سندرم خستگی مزمن

* فیبرومیالژیا

* سندرم روده تحریک پذیر

* سردرد مداوم

* کمردرد مداوم

در بعضی موارد، درد مزمن ممکن است حتی با اختلالات خواب تشدید گردد. به عنوان مثال، پزشکان بر این باورند که توسعه فیبرومیالژیا ممکن است به مسائل خواب مرتبط باشد.

علائم اختلال خواب

علائم اختلالات بسته به شدت و نوع اختلال خواب فرق دارد. با این حال، علائم عمومی اختلالات خواب عبارت اند از:

* خواب آلودگی در طول روز

* خستگی روزانه

* تحریک پذیری یا اضطراب

* عدم تمرکز

* افسردگی

اختلالات خواب چگونه تشخیص داده می گردد؟

پزشک بعد از معاینه فیزیکی، برای یافتن علت اختلالات خواب، اطلاعات مربوط به علائم و تاریخچه پزشکی را از شما می پرسد. بعلاوه آزمایش های مختلفی را برای تشخیص دقیق علت اختلالات خواب، تجویز می نماید، از جمله:

پلیسومنوگرافی: مطالعه خواب که مقدار اکسیژن، حرکات بدن و امواج مغزی را ارزیابی می نماید.

الکتروانسفالوگرام: آزمونی که فعالیت الکتریکی را در مغز آنالیز می نماید و هر مشکل بالقوه مرتبط با این فعالیت را تشخیص می دهد.

آزمایش خون: آزمایش خون معمولاً برای تشخیص نارکولپسی و سایر شرایط بهداشتی موجود است که موجب مسائل خواب می گردد. این آزمایش ها می تواند در مشخص جهت مناسب درمان اختلالات خواب بسیار مهم باشد.

به چه متخصصی مراجعه کنم؟

اگر با مشکل کم خوابی روبرو هستید و اختلال خواب در فرایند زندگی روزمره شما تأثیر گذاشته است، می توانید برای یافتن علت، به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. متخصص مغز و اعصاب، الگوهای خواب، امواج مغزی، ضربان قلب، حرکات چشم و غیره را با استفاده از دستگاه های نظارتی، در شما ارزیابی خواهد نمود. در صورت لزوم، متخصص خواب، یک برنامه درمانی برای شما طراحی خواهد نمود.

درمان اختلال خواب

درمان اختلالات خواب می تواند بسته به نوع و علت اختلالات خواب متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی ترکیبی از درمان های پزشکی و تغییر شیوه زندگی را شامل می گردد. درمان های پزشکی برای اختلالات خواب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

* قرص خواب

* مکمل ملاتونین

* دستگاه یاریی تنفس یا جراحی (معمولاً برای آپنه خواب)

* محافظ (نایت گارد) دندانی (معمولا برای دندان قروچه)

* داروی آلرژی یا سرماخوردگی؛

* داروهای مربوط به مسائل سلامتی زمینه ای؛

افرادی که از بیماری دو قطبی رنج می برند، ممکن است دچار مشکل بی خوابی شوند. وی درباره عوارض مصرف داروهای آرام بخش می گوید: این عوارض به نوع دارو بستگی دارد. اگر فرد از داروهایی مانند دیازپام و فلوزپام و... استفاده می نماید، پس از مدتی به این نوع دارو وابسته می گردد، در مصرف داروهای خواب آور تجویز شده به وسیله پزشک باید احتیاط کرد. مصرف داروهای خواب آور باید زیر نظر پزشک باشد.اثردیگر این داروها زمانی آشکار می گردد که اثر خواب آوری دارو کم می گردد و بیمار مجبور است دوز دارو را بالا ببرد.

از طرفی خواب تنظیم نمی گردد و فرد مجبور است دوز مصرفی را بالا ببرد. البته مصرف کوتاه مدت این دارو با تجویز پزشک برنامه خواب را تنظیم می نماید. پزشک با در نظر گرفتن تمام جوانب، اول سعی می نماید بدون تجویز دارو مشکل را برطرف کند. به عنوان مثال بهداشت خواب را در نظر می گیرد. سبک زندگی فرد را آنالیز می نماید.

ممکن است فرد قبل از خواب کافئین یا حتی ماده مخدر مصرف کند؛ این عوامل باعث بی خوابی می گردد.توصیه ما به افرادی که مشکل خواب دارند این است که قبل از خواب دوش آب گرم بگیرند و زمانی که خوابشان می آید به رختخواب بفرایند. مطالعه کتاب قبل از خواب و رعایت بهداشت دهان و دندان نیز در ایجاد خواب آرام بسیار موثر است. از همه مهم تر این است که فکر خود را با کارهایی که نموده اید و باید انجام دهید، مشغول نکنید.

تغییر شیوه زندگی برای یاری به درمان اختلال خواب

تغییر شیوه زندگی می تواند تا حد زیادی کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد، به خصوص هنگامی که آنها همراه با درمان های پزشکی انجام می گردد. از جمله:

* ترکیب سبزیجات و ماهی بیشتر در رژیم غذایی و کاهش مصرف قند

* کاهش استرس و اضطراب با ورزش

* ایجاد و انجام یک برنامه منظم خواب

* نوشیدن آب کمتر قبل از خواب

* محدود کردن مصرف کافئین، به خصوص در اواخر بعد از ظهر یا شب

* کاهش مصرف تنباکو و الکل

* خوردن وعده های کوچک تر کربوهیدرات قبل از خواب

* رفتن به رختخواب و بیدار شدن در ساعات مشخص

سخن آخر

معمولاً اختلالات خواب به علت استرس، مسافرت، بیماری و غیره به صورت موقت در فرد اتفاق می افتند؛ اما اگر مسائل خواب به طور منظم اتفاق بیفتد و زندگی روزمره فرد را تحت تأثیر قرار دهد، فرد از اختلال خواب رنج می برد. اختلالات خواب باعث خواب آلودگی در طول روز می گردد. بعلاوه می تواند به سلامت روحی و جسمی فرد (مسائل حافظه، افزایش وزن و تأثیر بر انرژی، خلق و خوی فرد) لطمه بزند.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت چطور

سایت عصر ایران

منبع: راسخون

به "انواع اختلالات خواب، علل، علائم و روش های درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع اختلالات خواب، علل، علائم و روش های درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید