طراحی نانوسامانه ای برای هدفگیری موثر عفونت قارچی

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، سیستمی با قابلیت تبدیل میکرو به نانوذرات آلبومین برای تحویل دارویی هدفمند به منظور مقابله با عفونت های پیچیده قارچی طراحی و ساخته شد.

طراحی نانوسامانه ای برای هدفگیری موثر عفونت قارچی

به گزارش گروه فناوری وبلاگ تورهای استانبول، سیستمی با قابلیت تبدیل میکرو به نانوذرات آلبومین برای تحویل دارویی هدفمند به منظور مقابله با عفونت های پیچیده قارچی طراحی و ساخته شد.

Cryptococcus neoformansis به اسم یک قارچ بیماری زای معمولی انسان، یک عامل بیماری زای مهاجم تهدید نماینده زندگی است که در سراسر دنیا پخش می گردد و سالانه حدود 700000 نفر را به کام مرگ می کشد. بیماری کریپتوکوکوس نه تنها یک عفونت با نارسایی چند عضو است، بلکه بقای درون سلولی و تکثیر خارج سلولی این قارچ هم نقش مهمی در پاتوژنز عفونت C. neoformans ایفا می نماید. برای درمان این بیماری، تجمع مناسب دارو ها در اندام ها و سلول های هدف مشکل است و برای درمان این عفونت ها به صورت فوری و سریع احتیاج به روش های رهایش موثر دارو است.

در مقاله ای که محققان به چاپ رساندند، یک سیستم میکرو به نانو (MTN) زیست پاسخ دهنده ای را ارائه کردند که به طور موثر C. neoformans را در داخل بدن حذف می نماید. این راهبرد براساس مطالعه جامع این گروه در زمینه بیان بیش از حد ماتریکس متالوپروتئیناز 3 (MMP-3) در محیط های ریز عفونی (IMEs) و پروتئین های ترشحی اسیدی و غنی از سیستئین (SPARCs) طراحی شده است.

پپتید به اسم جزء اصلی این سیستم MTN به صورت مکانیکی به وسیله کوچکترین مویرگ های ریه ها جذب می گردد. با تزریق داخل وریدی، سپس این مواد به وسیله MMP-3 IME به BSANP هیدرولیز می گردد. این ذرات به صورت کارامد در مغز و ریه بافت های هدف را پیدا می نمایند.

محققان این پروژه یک راهبرد تازه ارائه کردند که قابل تنظیم برای میزان های مختلف ذرات بوده که به میکروذرات اجازه می دهد تا به نانوذرات کوچک تبدیل گردد. با این کار هدف گیری فعال و غیرفعال به طور موثری ترکیب می گردد و می تواند به ویژه در مبارزه با عفونت های پیچیده قارچی استفاده گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "طراحی نانوسامانه ای برای هدفگیری موثر عفونت قارچی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی نانوسامانه ای برای هدفگیری موثر عفونت قارچی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید