تقویت داروهای ضدباکتری با گرافن

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، عفونت های باکتریایی مربوط به ایمپلنت های پزشکی بار سنگینی را بر مراقبت های بهداشتی وارد و رنج بزرگی برای بیماران در سراسر دنیا ایجاد می نماید.

تقویت داروهای ضدباکتری با گرافن

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول به نقل از ایرنا، بعضی باکتری ها می توانند لایه های سطحی غیرقابل نفوذ یا بیوفیلم را روی ایمپلنت های جراحی مانند ایمپلنت های دندانی و سایر ابزار های ارتوپدی ها تشکیل دهند که یک مشکل عمده برای مراقبت های بهداشتی در سطح دنیا است.

بیوفیلم ها نسبت به سایر باکتری ها مقاوم تر هستند و بنابراین درمان عفونت ها اغلب سخت و منجر به رنج زیادی برای بیماران می گردد که در بدترین موارد به برداشتن یا تعویض ایمپلنت ها احتیاج می گردد. این امر علاوه بر تأثیر روی بیماران، هزینه های زیادی را برای ارایه دهندگان خدمات درمانی در پی دارد.

اکنون محققان دانشگاه فناوری چالمرز در سوئد، روش جدیدی را برای جلوگیری از بروز چنین عفونت هایی ابداع نموده اند. آن ها در این روش یک ماده مبتنی بر گرافن را با مولکول های ضد باکتری می پوشانند.

سانتوش پاندیت محقق در بخش زیست شناسی و مهندسی بیولوژیکی در چالمرز و اولین نویسنده این مطالعه گفت: در این تحقیق پیروز شدیم مولکول های ضد باکتری نامحلول در آب را به گرافن متصل نموده و مولکول ها را به صورت کنترل شده و پیوسته از مواد آزاد کنیم.

وی اضافه کرد: نحوه اتصال مولکول های فعال به گرافن هم بسیار ساده است و می تواند به راحتی در فرایند های صنعتی ادغام گردد.

این محقق یادآور شد: انواع دارو ها و مولکول های نامحلول در آب یا آبگریز وجود دارد که می توانند برای خواص ضد باکتریایی خود مورد استفاده قرار گیرند، اما برای استفاده از آن ها در بدن باید به ماده ای متصل شوند که ساخت آن سخت و سخت است.

پاندیت توضیح داد: گرافن در اینجا ظرفیت بالایی برای تعامل با مولکول های آبگریز یا دارو ها ارایه می دهد و ما از این ویژگی ها استفاده کردیم. فرایند اتصال مولکول های ضد باکتری با یاری سونوگرافی انجام می گردد.

وی ادامه داد: در این مطالعه، مواد گرافن با اسید اوسنیک پوشانده شد. تحقیقات قبلی نشان داده بود که اسید اوسنیک دارای خواص ضد باکتری خوبی است. این روش با جلوگیری از تشکیل باکتری ها از اسید های نوکلئیک، به ویژه مهار سنتز RNA، و در نتیجه جلوگیری از فراوری پروتئین در سلول عمل می نماید.

مشروح این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

منبع: جام جم آنلاین

به "تقویت داروهای ضدباکتری با گرافن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت داروهای ضدباکتری با گرافن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید