موزه ای پر از حشرات در تهران

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، رده ای از بی مهرگان که بزرگترین گروه بندپایان را به خود اختصاص داده اند، یکی از موزه های شهر تهران را به نام خود زده اند. این بی مهرگان که با نام کلی حشرات شناخته می شوند، در موزه هایک میرزایانس گرد هم جمع شده اند تا ما را بیش از پیش با دنیای خود آشنا نمایند.

موزه ای پر از حشرات در تهران

موزه هایک میرزایانس که غنی ترین موزه جانورشناسی ایران به شمار میرود، در بدو فعالیت خود، آزمایشگاهی کوچک در وزارت کشاورزی بود. بعدها یعنی در سال 1341 با تأسیس انستیتوی آنالیز آفات و بیماری های گیاهی، فعالیت خود را روی رده بندی حشرات متمرکز کرد.

موزه حشرات هایک میرزایانس با همت مهندس هایک میرزایانس بنیانگذاری شد که پس از درگذشت وی در سال 1378 به پیشنهاد وزیر کشاورزی وقت موزه به نام ایشان نامگذاری شد. شادروان میرزایانس طی سال ها تلاش و تلاش پیگیر و خستگی ناپذیر خود به جمع آوری، آنالیز و شناسایی فون حشرات ایران پرداخت و در این راه از یاری های بی دریغ همکارانش برخوردار بود. این موزه در سال 1324 به شکل آزمایشگاهی کوچک در وزارت کشاورزی در تهران تأسیس شد، با نام انستیتو آنالیز آفات و بیماری های گیاهی به این مؤسسه انتقال یافت و چندی بعد در بخش تحقیقات رده بندی حشرات متمرکز شد. این موزه با بیش از چهار میلیون نمونه حشره، تنها مرجع رسمی شناسایی و رده بندی حشرات و غنی ترین موزه جانور شناسی ایران است.

این موزه بزرگ دارای صدها نمونه تیپ از جمله هلوتیپ، آلوتیپ و پاراتیپ های مختلف است که بر ارزش علمی آن می افزاید. بخش تحقیقات رده بندی حشرات به یاری کتابخانه بزرگ و گنجینه ارشمند حشرات موزه از دهه های پیش مرجع رسمی تشخیص حشرات و آفات حشره ای بوده است.

گفتنی است که موزه حشره شناسی هایک هر ساله پذیرای شماری از دانشجویان به عنوان کارآموز در رشته های مختلف تاکسونومی حشرات و نیز محل مراجعه محققان و کارشناسان حشره شناسی و استادان و دانشجویان دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی است.

منبع: باشگاه وبلاگ تورهای استانبول

منبع: همگردی

به "موزه ای پر از حشرات در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ای پر از حشرات در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید