سومین جشنواره بهره وری و رقابت پذیری استان کرمان برگزار گردید

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، سومین جشنواره بهره وری و رقابت پذیری استان کرمان با حضور رئیس اتاق کرمان، مدیران و فعالان مالی و اساتید دانشگاه برگزار گردید. در این جشنواره مطالب مختلفی با موضوع رسالت اتاق در ترویج مفاهیم توسعه، زیست بوم بهره ور پیش احتیاج رقابت پذیری، توانایی رقابت با صنایع جهان در انقلاب صنعتی چهارم، تأثیر مدیریت خوردگی در افزایش بهره وری بنگاه ها، گردشگری به عنوان فرصت توسعه رقابت پذیری مالی و بهره وری منابع استان و افزایش بهره وری کشاورزی و آب به وسیله اساتید، کارشناسان و مدیران مطرح شد.

سومین جشنواره بهره وری و رقابت پذیری استان کرمان برگزار گردید

رئیس اتاق کرمان در این جشنواره گفت: برای تقویت نهضت بهره وری در استان به مشارکت فعالان و مدیران اقتصادی احتیاج داریم تا بتوان از منابع غیرنفتی برترین استفاده را داشته باشیم.

سیدمهدی طبیب زاده، با تأکید بر اینکه اقتصاد استان بهره ور نیست و بین ورودی و خروجی اقتصاد استان رابطه خوبی وجود ندارد، توضیح داد: در حال مصرف منابع بین نسلی هستیم و اگر این شیوه تغییر نکند منابع طبیعی برای آیندگان نمی ماند.

وی ادامه داد: کشاورزی مهم ترین بخش استان در سال های اخیر بوده که به ازای مصرف زیاد آب گران قیمت و نایاب نتوانسته بهره وری لازم را داشته باشد و به افزایش عایدی ناخالص استان یاری کند.

طبیب زاده اعلام نمود: بعلاوه گردشگری استان نیز باوجود آثار بسیاری در ثبت ملی و جهانی، نتوانسته بهره وری لازم را داشته باشد و در جذب گردشگر پیروز نبوده است.

در ادامه این نشست عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: استان کرمان در مطالعات و شاخص های موجود در میانه شاخص بهره وری در همه حوزه ها قرار گرفته است که البته در شاخص توان فراوری نسبت سهم استان از عایدی ناخالص ملی 0.32 درصد است درحالی که این موضوع در کشور میانه 4 درصد است و بعلاوه بهره وری سرانه شهروندان در کرمان 0.8 و کمتر از یک به عنوان میانگین کشور در این زمینه است.

حجت الله میرزایی، با بیان اینکه بهره وری و رقابت پذیری دو مؤلفه جداناپذیر هستند، اضافه کرد: به هراندازه که سرمایه انسانی و اقتصادی در استان ها بالاتر باشد مجذوب کنندهیت بیشتری برای سرمایه گذاری وجود خواهد داشت و مناطقی که نتوانند در حفظ، انباشت و نگهداری از سرمایه های خود درست عمل نمایند، نمی توانند در جذب سرمایه پیروز باشند.

وی اظهار کرد: اگر نسبت پرداخت تسهیلات به اندازه سپرده های بانکی در منطقه ای کمتر باشد نشان می دهد که آن استان جذب نماینده سرمایه از سایر استان ها نیست.

میرزایی ادامه داد: آمارها نشان می دهد که استان کرمان در شاخص مهاجرت رتبه خوبی ندارد و افراد با بازدهی بالاتر و سرمایه اقتصادی بیشتر از این استان مهاجرت می نمایند و کرمان ممکن است در بلندمدت از نظر سرمایه انسانی با مشکل روبرو گردد.

این استاد دانشگاه توضیح داد: در یک روندیابی کلی، استان کرمان از رتبه های آخر به میانه کشور ارتقا یافته که نشانه جذب سرمایه گذاری های عمومی مانند صندوق های بازنشستگی و رشد متکی بر منابع طبیعی بوده که این منابع پایدار نیستند.

وی با بیان اینکه کشورها به علت سیاست های فقیرانه خود فقیر هستند، گفت: کشور با بهبود حکمرانی به کشوری مجذوب کننده برای سرمایه های انسانی و اقتصادی تبدیل می گردد و اگر بهره وری ارتقا نیابد در چرخه های شوم فقر دست وپا خواهیم زد.

میرزایی اعلام نمود: در چند سال اخیر 200 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده که جز با بهبود حکمرانی، افزایش امنیت سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب وکار نمی توان از خروج این سرمایه ها جلوگیری کرد.

وی اعلام کرد: استان کرمان در شاخص های سرمایه انسانی، اقتصادی، اقتصادی و برخورداری از منابع جایگاه خوبی دارد اما در شاخص های ارتباطی، شبکه سازی و ایجاد ظرفیت های نوآوری رتبه های پایینی دارد.

در ادامه این نشست راضیه اکبری، ارزیاب صنعت چهارم گفت: چالش های اقتصادی ناشی از تحولات فناورانه و اجتماعی باعث شده شرکت های صنعتی، چابکی و پاسخ گویی خود را به منظور توانایی مدیریت کل زنجیره ارزش افزایش دهند و به همین علت شرکت ها احتیاجمند یاری فناوری های مجازی و فیزیکی هستند که همکاری و سازگاری سریع برای کسب وکار و عملیات خود را فراهم نمایند.

وی اضافه کرد: آشنایی با راهبردهای انقلاب صنعتی چهارم و چگونگی بهره گیری از آن، ابزاری برای پیشرفت صنایع مختلف خواهد بود و پیاده سازی این انقلاب احتیاجمند برنامه های گسترده ای در شرکت هاست که جز با حمایت مدیران ارشد شرکت ها و سرمایه گذاری تحقق نخواهد یافت.

اکبری، اعلام کرد: انقلاب صنعتی چهارم در حال حاضر به یک شعار جهانی تبدیل شده که ایده های آن می تواند در توسعه صنعت و سیاست های دیجیتال سازی موردتوجه قرار گیرد و در اولویت قرار دادن آن منجر به بهبود قدرت رقابت کشور خواهد شد.

وی اصلاح مدل های موجود در صنایع فراوریی در شرایط رقابتی امروز به علت کاهش مداوم مواد خام، افزایش هزینه انرژی و تغییرات جمعیتی را به شدت ضروری دانست.

لازم به ذکر است در این جشنواره پنل انتقال تجربه با حضور مشاور مدیریت خوردگی صنایع اروپا، آمریکا و خاورمیانه، مدیر طرح سند جامع گردشگری استان کرمان و رئیس کمیته آب انجمن پسته ایران و کشاورز نمونه کشور و پنل پرسش و پاسخ با حضور روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، سازمان صمت استان، سازمان جهاد کشاورزی و پژوهشکده فناوری و فراوریات گیاهی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار گردید.

بعلاوه در این جشنواره از واحدهای داوطلب و پیشرو در پروژه ارزیابی و عارضه یابی بنگاه های اقتصادی تقدیر شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "سومین جشنواره بهره وری و رقابت پذیری استان کرمان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین جشنواره بهره وری و رقابت پذیری استان کرمان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید