خبرنگاران سایه سنگین کنکور بر نظام یادگیری

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، تهران- خبرنگاران- کنکور به گفته کارشناسان حوزه آموزش و پرورش غولی است که سایه سنگین آن بر نظام آموزشی تاثیرات منفی گذاشته و مانع یادگیری مهارت های لازم زندگی می گردد.

خبرنگاران سایه سنگین کنکور بر نظام یادگیری

بی شک افراد برای زندگی در جامعه علاوه بر یادگیری محتوای دروس برای رفتن به دانشگاه، به مهارت هایی برای زندگی اجتماعی نیز احتیاج دارند تا در برخورد با انواع چالش در جامعه بتوانند آنها را بکار گیرند اما محتوای کتاب های درسی و زمانبندی آموزش این مطالب در مدرسه بیشتر زمان دانش آموزان را به خود اختصاص می دهند.

بر اساس گزارشات وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان ایرانی درحالی با گذراندن 12 هزار و 900 ساعت، 4 هزار و 900 ساعت بیشتر از سایر دانش آموزان جهان در مدارس آموزش می بینند که بعضی از محتوای دروس سیستم آموزشی هیچ کاربردی در آینده افراد ندارد.

دانش آموزان زمان بسیاری را به یادگیری و تمرین حجم بالای محتوای کتاب های درسی اختصاص می دهند تا در نهایت با نظام تست زنی کنکور خود را هماهنگ نموده و در آینده بتوانند رتبه مناسبی در کنکور سراسری به دست آورند اما این موضوع باعث شده که دیگر زمانی برای انجام فعالیت های پرورشی، فرهنگی و ورزشی نداشته باشند و به دنبال آن به شدت از نشاط آنها کاسته گردد.

علی الهیار ترکمن معاون وزیر آموزش و پرورش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش وبلاگ تورهای استانبول درباره چالش کنکور بر نظام تعلیم و تربیت گفت: بی شک یک مشکل عظیم در کاربردی شدن محتوای برنامه درسی وجود دارد که سند تحول بنیادین برای حل این مشکل راهکاری تحت عنوان حیات طیبه را ارائه می نماید، یعنی یک انسان متخلق گردد به اخلاق عملی که در زندگی فردی و اجتماعی خود تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش برای کاربردی کردن دروس با چالش کنکور روبرو است، اضافه کرد: در کنار سایه کنکور موسسات آموزشی قارچ گونه شکل گرفته اند که از این آب گل آلود منافع بسیاری کسب می نمایند. در واقع کنکور و نظام تستی با به مخاطره انداختن جریان یادگیری، شیوه تست زنی در این آزمون را حتی به دوره های اولیه آموزش ابتدایی نیز سرایت می دهند که این موضوع باید به صورت جدی مدیریت گردد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: چالش های کنکور باعث می گردد که متوسط ساعت آموزش دانش آموزان ایرانی 12 هزار و 900 ساعت باشد؛ درحالی که متوسط ساعت آموزش برای سایر کشورها هشت هزار ساعت است.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه باید به سمت یک محتوای برنامه درسی کاربردی پیش رفت، مطرح کرد: هدف آموزش و پرورش همان تربیت انسان موثر بر محیط است که در اخلاق فردی و اجتماعی، حیات طیبه و زندگی پاکیزه از خود ارائه کند که ارزش دینی و اجتماعی جامعه آن را تعیین می نماید.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فروبردن حجم عظیمی از نظریات در ذهن دانش آموزان به بن بست رسیده است، گفت: یک دانش آموز دیپلمه با داشتن بهترین شرایط معدل و رتبه در کنکور سراسری در سواد مالی، بهداشتی و زندگی اجتماعی خود دچار اشکالاتی است که تنها با آموزش مهارت ها این موضوع برطرف می گردد.

الهیار ترکمن ادامه داد: اگر بخواهیم اهداف سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب را اجرایی کنیم، یکی از کارهای مهم بحث کاربردی کردن محتوای برنامه درسی است.

وی اضافه کرد: کاربردی کردن دروس مستلزم یک بازنگری اساسی در محتوا و حجم برنامه درسی است، یعنی دروس باید یکبار دیگر مرور گردد و مطالب زاید و نامرتبط با آینده دانش آموز از کتاب ها حذف گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران سایه سنگین کنکور بر نظام یادگیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سایه سنگین کنکور بر نظام یادگیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید