مخبر: ایجاد منطقه ها آزاد موانع توسعه تجارت را رفع و اثرات تحریم ها را خنثی می نماید

به گزارش وبلاگ تورهای استانبول، معاون اول رییس جمهور گفت: تحریم های ایران و روسیه نباید به بهانه و مانعی برای توقف و کند شدن برنامه های همکاری دو کشور تبدیل گردد.

مخبر: ایجاد منطقه ها آزاد موانع توسعه تجارت را رفع و اثرات تحریم ها را خنثی می نماید

محمد مخبر در دومین روز از سفر خود به روسیه (شامگاه پنجشنبه)، در نشست هم اندیشی با فعالان مالی فدراسیون روسیه که در حاشیه دومین مجمع مالی خزر برگزار گردید، گفت: ایجاد منطقه ها آزاد یکی از راه های خنثی سازی تحریم ها است تا بتوانیم موانع پیش روی توسعه تجارت را برطرف و اثرات تحریم ها را خنثی کنیم.

وی به منطقه آزاد آستاراخان و ظرفیت های گسترده این منطقه اشاره و اعلام کرد: نباید به حجم مبادلات فعلی در منطقه آزاد آستاراخان اکتفا گردد بلکه باید برنامه ای جامع طراحی و زمینه توسعه همکاری های مالی فراهم گردد.

وی خطاب به فعالان مالی روسیه گفت: باید از ظرفیت های موجود نظیر مجمع مالی خزر، سازمان همکاری شانگ های و اتحادیه اوراسیا به نحوی استفاده کنیم که مردم کشور های منطقه از این فرصت ها منتفع شوند. سیاستگزاران هرچقدر هم که خوب کار نمایند تا زمانی که فعالان مالی پای کار نباشند شاهد رشد و توسعه نخواهیم بود.

وی با اشاره به ظرفیت های دریا به عنوان بستری مهم برای توسعه و پیشرفت، اقتصاد دریا و سرمایه گذاری در این زمینه را مورد تاکید قرار داد و گفت: فعالان مالی ایران و روسیه باید سقف پروازی خود را بسیار بالاتر از سطح فعلی در نظر بگیرند و با شناسایی ظرفیت ها و مزیت های متقابل و بعلاوه تبادل هیات های مالی و تجاری، سطح روابط فیمابین و حجم مبادلات تجاری را ارتقاء دهند.

مخبر بزرگترین مانع پیش روی صادرنمایندگان و واردنمایندگان را موانع بانکی، بیمه ای و تبادلات پولی دانست و بر لزوم کوشش جدی دو کشور برای استفاده از پول ملی برای برطرف این محدودیت ها تاکید نمود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به موضوع مطرح شده در نشست در مورد همکاری دو کشور در زمینه غذای حلال اضافه کرد: برای توسعه همکاری در این زمینه، گروهی از جمهوری اسلامی ایران و گروهی از روسیه در این خصوص مذاکره و توافقات لازم را منعقد نمایند تا مبنای فعالیت در این بخش قرار گیرد.

مخبر از شرکت های روسیه خواست گزارشی از نوع فعالیت و ظرفیت های توسعه خود به سفارت ایران ارائه دهند تا با احصاء و ارائه ظرفیت های شرکت های ایرانی، شناسایی متقابل از ظرفیت های مالی دو کشور حاصل و زمینه توسعه همکاری مشترک فراهم گردد.

وی بر تبادل هیات ها و رفت و آمد شرکت های دو کشور تاکید و ضمن دعوت از فعالان مالی برای سفر به ایران، اعلام کرد: با رفت و آمد شرکت ها و اتحادیه های ایران و روسیه شناخت دقیقی از ظرفیت های دو کشور ایجاد می گردد و بستر توسعه تعاملات و مراودات تجاری بیش از پیش مهیا خواهد شد؛ بنابراین ضروری است تمام این شرکت ها و فعالان مالی به ایران بیایند و با احتیاج ها و ظرفیت های موجود از نزدیک آشنا شوند.

مخبر با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و همسایگی کشورمان با 15 کشور، اضافه کرد: همکاری و مشارکت با ایران نه تنها به تامین احتیاج های متقابل منجر می گردد، بلکه بازاری گسترده در سطح منطقه را برای فعالان مالی دو کشور به ارمغان خواهد آورد.

وزیر نفت که رییس طرف ایرانی کمیسیون همکاری های دو کشور است نیز در این جلسه به تفاهمنامه های موجود به ارزش 40 میلیارد دلار میان دو کشور اشاره نمود و از آمادگی دولت ایران برای سرمایه گذاری فعالان مالی روسیه در بخش و نفت و گاز، مشارکت در میادین، سوآپ فراورده های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی اطلاع داد.

در این نشست که سفیر ایران در روسیه، وزرای امور مالی و دارایی، جهاد کشاورزی و رییس سازمان توسعه تجارت نیز حضور داشتند، فعالان مالی حاضر که تعدادشان به حدود صد نفر می رسید، از پیشنهاد معاون اول رئیس جمهور در مجمع مالی خزر در مورد ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک در میان کشور های ساحلی، استقبال کردند و آمادگی خود را برای حمایت از این پیشنهاد ابراز داشتند.

بعلاوه در این نشست که تا پاسی از شب به طول انجامید و بعضی از نمایندگان دومای روسیه نیز در آن حضور داشتند، تعدادی از فعالان مالی روسیه ضمن ابراز تمایل به همکاری و سرمایه گذاری مشترک در ایران، به بیان دیدگاه های خود پیرامون همکاری های مالی دو کشور پرداختند و پیشنهاداتی برای توسعه مناسبات تجاری و مالی فیمابین در بخش های مختلف ارائه کردند.

وبلاگ تورهای استانبول سیاسی دولت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مخبر: ایجاد منطقه ها آزاد موانع توسعه تجارت را رفع و اثرات تحریم ها را خنثی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخبر: ایجاد منطقه ها آزاد موانع توسعه تجارت را رفع و اثرات تحریم ها را خنثی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید